Wat betekent die "ze"?

Gebruikt in: "werk ze", "eet ze" enzovoorts...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.3K

Het beste antwoord

Volgens de Algemene Nederlandse Spraakkunst (ANS, 1997) wordt zo'n gebiedende wijs met ze gebruikt om de toegesprokene een goed verloop te wensen van datgene wat door het werkwoord wordt uitgedrukt. 'Werk ze' betekent dus iets als 'Ik wens je een goed verloop van je werkdag.' Enkele andere voorbeelden:

Eet ze!
Slaap ze!
Sport ze!
De ANS vermeldt verder dat deze uitdrukkingen informeel zijn en voornamelijk in Nederland voorkomen, niet in Vlaanderen. Hoe dit gebruik van ze is ontstaan is niet bekend; het is niet waarschijnlijk dat dit ze ooit een lijdend voorwerp is geweest, want het staat meestal juist bij onovergankelijke werkwoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar bedoel je de persoon mee.