Wanneer ben je ergens 'blij mee' en wanneer 'blij om'?

Voorbeeld:
Ik ben blij met deze uitspraak.
of
Ik ben blij om deze uitspraak.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
32.6K

Het beste antwoord

Je bent blij MET een uitspraak, omdat het datgene bevestigt wat je zelf ook vond.
Je kunt blij zijn OM een uitspraak, omdat je het goed vind dat iemand zich uitspreekt, ongeacht wat je er zelf van vind.

Voorbeelden:
Je kunt blij zijn MET een kado wat je krijgt.
Dan vind je dat kado echt top.
Je kunt blij zijn puur OM het feit dat je een kado krijgt.
Dan is het omdat iemand zo lief is een kadootje te geven.

Je kunt blij zijn MET een partner. Dan ben je gelukkig.
Je kunt blij zij OM het feit dat je een partner hebt.
Dan zou je het erger vinden om alleen te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jc54
14 jaar geleden
Plus 1. Da's ongeveer wat ik in gedachte had.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 duidelijke uitleg, met duidelijke voorbeelden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank u.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*je vindt
Maar ik zie het verschil niet?! Volgens mijn zijn beide gewoon bruikbaar in gelijk welke zin.

Andere antwoorden (5)

je bent bijvoorbeeld blij MET je dochter en OM haar prestaties........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en zo simpel is dat +1
Blij met deze uitspraak gebruik je vaak als het jezelf betref. Blij om deze uitspraak als het je niet persoonlijk betreft, maar het je wel aangaat. Dat is het volgens mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben er blij mee dat ik een cadeautje kreeg. En blij om mijn vriendin dat ze een kitten heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben blij met deze uitspraak.
Het is nooit ik ben blij om..
Wel: ik ben blij voor mijn dochter
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ergens blij mee zijn is een duidelijke reden, en gaat meestal om iets tastbaars.

Waar ben je blij mee? Met mijn nieuwe auto / Met mijn goede cijfer / met jouw uitspraak.

Ergens blij om zijn gaat niet om iets tastbaars.
Waar ben je blij om? Ik ben blij om weer aan het werk te zijn.
Ik ben blij om weer terug te zijn
Ik ben blij om hier te zijn.

Het om kun je veranderen in omdat. Ik ben blij omdat ik weer aan het werk ben / Ik ben blij omdat ik weer terug ben / Ik ben blij omdat ik hier weer ben.