Verschil sommige/sommigen/alle/allen/enkele/enkelen?

hoe weet ik welk ik moet gebruiken in een correcte zin?????

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
5.9K

Antwoorden (3)

Als je sommige, alle, enkele zegt, zeg je nog een persoon of ding die erachter hoort. Bijvoorbeeld: sommige mensen, alle dieren, enkele spullen. Maar als je sommigen, enkelen, allen zegt, zeg je niet erachter wat je er specifiek mee bedoelt. Bijvoorbeeld: allen zijn te laat gekomen, dan weet je niet wie of wat allen zijn. Of bijvoorbeeld: sommigen zijn op vakantie, dan weet je niet wie op vakantie zijn. En als je dan zegt, sommige mensen zijn op vakantie, is het zonder de N en dus sommige. Snap je?

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus:

Sommigen/Allen/Enkelen( dus allemaal met een N op het eind) ---> niet specifiek aangewezen wie of wat er mee wordt bedoelt
Sommige/Alle/Enkele( dus zonder N )---> dan zeg je wie of wat er mee wordt bedoelt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als aanvulling op de eerste twee antwoorden nog het volgende:
Allen, sommigen, velen wordt gebruikt voor personen.
Alle, sommige, vele slaat op niet-personen (dieren en dingen).
Dus:
Veel arbeiders waren op het werk, sommigen waren vrij maar de meesten staakten.
Veel auto's staan in de file, sommige hebben autopech maar de meeste hebben geen last.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dat wist ik dan weer niet, + indeed (waar is jouw plus eigenlijk gebleven kruidenvrouwtje?)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
Ik ben bang dat de antwoorden van Meisje, Turdus en René alle (zonder n) onjuist zijn. Wel merkt René terecht op dat de n alleen gebruikt wordt als het om personen gaat.
Allen (met n) geven echter voorbeelden waarin woorden eindigend op n gebruikt worden, terwijl dat nu juist in die zinnen niet moet.
In de bron staat: "Anderen met een n is alleen juist als het zelfstandig gebruikt is en 'andere personen' (personen in het algemeen) betekent; dus als het om (meerdere) personen gaat en er géén zelfstandig naamwoord achter staat en er ook geen zelfstandig naamwoord uit de directe context (dezelfde zin of een zin die voorafgaat) in gedachten aangevuld kan worden."
Dus de voorbeeldzin van René wordt: "Veel arbeiders waren op het werk, sommige (arbeiders) waren vrij maar de meeste (arbeiders) staakten." Ik heb de woorden uit de directe context die in gedachten aangevuld kunnen worden, er tussen haakjes bijgezet.
Deze regel kan worden toegepast bij sommige(n), enkele(n), andere(n), weinige(n), vele(n), meeste(n). Maar let op: voor alle(n) en beide(n) gelden weer andere regels! Het staat allemaal in de bron en in de links onder "Verwante adviezen".
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hahaha, ok, ik geef op en trek me terug...
Weer wat geleerd (waarvan ik notabene dacht dat ik het al wist).
+
... of toch maar beter even wachten op de volgende(n?) die jou weer gaan verbeteren :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Na grondige studie ;-) ben ik het helemaal met Wim eens.
Kijk, daar worden we nou wijzer van.
Dank je wel Wim (+).