Was het woord "tsunami" voor 2004 ook al bekend bij het grote publiek?

Sinds de aardbeving en de daarop volgende tsunami bij Indonesië in 2004, hoor je het woord bijna dagelijks.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal

Het beste antwoord

Volgens mij niet zo. De ramp van 2004 was de eerste grote vloedgolf in een hele lange tijd, die echt wereldnieuws werd. Voordien was een tsunami nog de oorspronkelijke Japanse ‘havengolf’, een kleine (storm)vloedgolf die opgedreven werd tussen de kusten van een trechtervorminge havenmonding. Niet bij veel mensen bekend. Vloedgolven – hoe ook veroorzaakt - heetten gewoon vloedgolven. Pas na 2004 werd de wereld uitgebreid verteld over vloedgolven veroorzaakt door onderzeese bevingen en werd er de term tsunami aan gekoppeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja, zeker bij het grote publiek dat gevaar loopt bij een tsunami. En dat zijn er honderden miljoenen.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt
Ja, ik denk dat het merendeel van de mensen ook voor 26 december 2004 wel wist dat een tsunami een enorme vloedgolf betekend. Bij velen zal nu bij het woord tsunami of de tsunami meteen de associatie met de ramp op 26 december 2004 worden gelegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De tsunami van 2004 was met afstand de meest verwoestende. de inzamelacties daaropvolgend maakte de term (die opzich gewoon al bestond) begrepen bij een grotere groep. als je tien jaar geleden aan een willekeurige tiener de betekenis had gevraagd was de kans groot geweest dat ze je die niet hadden kunnen geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ergens midden jaren 80 stond er in de kijk een artikel over de tsunami