Wat is het verschil tussen een anekdote en mop?

Dat doe ik liever niet!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
2.9K

Het beste antwoord

Een mop is eigenlijk een willekeurig bedenksel over een situatie,die is gebeurd,of staat te gebeuren,of geheel verzonnen is.
Een anekdote is meestal een op waarheid berustende situatie die iemand heeft meegemaakt.
En dit op een smakelijke manier weet te vertellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Een anekdote is het voorval, een mop is grappig bedoeld en is meestal niet echt gebeurd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het een is een (grappig) voorval en het andere een verzonne grap
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een anekdote is een grappig en kort verhaaltje, dat licht werpt op een eigenschap van een (vaak bekend) figuur. De figuur is bij het vertellen van een anekdote niet aanwezig, vaak omdat deze reeds is overleden

Een mop (ook: grap, bak) is een kort verhaal dat bedoeld is om de toehoorder(s) te laten lachen. Moppen circuleren bij uitstek in de mondelinge overlevering, en om die reden zijn het ook volksverhalen.

Een anekdote en een mop verschillen dus niet zo veel van elkaar. Een mop is bedoeld om iemand te laten lachen, een anekdote heeft deze bedoeling niet.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een anekdote is een kort verhaaltje waarin een gebeurtenis, meestal beleefd door een (historische) persoon, op humoristische wijze wordt neergezet.

Anekdote betekent eigenlijk ‘niet-uitgegeven werk’ en werd het eerst gebruikt in de titel van een verzameling pikante verhalen over Justinianus I (Oost-Romeins keizer van 527 tot 565)

Een mop is een verhaaltje dat ervoor bedoeld is om de lachlust bij mensen op te wekken. Meestal heeft dit verhaal een duidelijke pointe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een mop is een kort, verzonnen grapje. Het is niet echt gebeurd (of niet precies). Een anekdote hoeft niet persé grappig te zijn; je vertelt iets wat je eerder meegemaakt heb (of iets dergelijks). "Weet je nog, toen wij......"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mop:
Uitspraak: mɔp de -woord (mannelijk) moppen Zelfst. Naamw. kort verhaaltje dat is bedoeld om mensen te laten lachen.
`een goeie mop`

Anekdote:
Uitspraak: anɛgˈdotə anekdotes Zelfst. Naamw. grappig en kort verhaal over iets dat echt gebeurd is.

Een mop en een anekdote zijn dus allebei een grappig verhaaltje maar een anekdote is echt gebeurt en een mop niet.