Wat is de vrouwelijke vorm van schout??

Dief = dievegge en brandweerman = brandweervrouw maar schout = ?, of bestaat hiervan geen vrouwlijk woord

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
1.3K

Antwoorden (2)

Nee, daar is geen vrouwelijke vorm van. Net zo min als van rechter. Of dokter. (Al zijn er mensen die een vrouwelijke arts een 'dokteres' durven noemen.)
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een plus voor de inhoud van (...) in je antwoord
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ zo is dat Compu, en vooral alle functies die voorheen niet door een vrouw werden vervuld blijven de mannelijke vorm houden.Daarom zijn er ook functies die de vrouwelijke vorm behouden als deze nimmer door een man werden vervuld. Geeft wel eens moeilijkheden, vaak wordt dan naar een andere benaming gezocht.
Schout is een militaire titel die niet aan een geslacht is verbonden. Dus net als een Generaal is dat een onzijdige benaming.
Zowel de Schout als de Generaal zijn dus zowel mannelijk als vrouwelijk.
Zo zijn er nog veel meer titel - of beroepsbenamingen die onafhankelijk van het geslacht van de beoefenaar uitgedrukt worden.
Een vrouwelijke minister is een minister en geen ministerin.

In het leger is een vrouwelijke sergeant gewoon een sergeant en geen sergeante of sergeantin.
Maar wel is een vrouwelijke soldaat een soldate!

Dus samengevat, een beroepstitel is niet persé geslachts bepaald.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Computoon
10 jaar geleden
Een vrouwelijke soldaat wordt ook soldaat genoemd.