Waarom noem je een man die een bepaalde klus voor je doet een manneTJE?

bijvoorbeeld: "Straks komt er een mannetje voor de kachel"

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahahha grappige vraag ,zijn ze zo klein dan die mannetjes ? hiiii
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, en het zijn er zeven!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof dat het Theo Maassen was die zich ongeveer hetzelfde afvroeg; "Dit ding (wijst naar buik) heb ik áltijd, van kinds af aan, mijn buik genoemd, en pas als het iets te dik wordt is het een buikJE!"

Het beste antwoord

Lijkt mij vergelijkbaar met als men het heeft over "het vrouwtje" dat thuis zit te wachten met het eten.
Of "Even het vrouwtje bellen dat de vergadering uitloopt".

Is eigenlijk denigrerend, al gaat het vaak onbewust en is het niet zo bedoeld. Maar het komt wél zo aan!

Ik zal het in ieder geval niet meer zeggen. Vanaf nu komt er "iemand om de ketel na te kijken". Dat is zo wie zo beter, want misschien komt er wel een vrouw :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan natuurlijk ook, he! (: "vrouwtje" in de zin van "je eigen vrouw" klinkt toch wel minachtend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat vind ik ook.
Ik probeer degeen die dat zegt er meestal met een grapje op te wijzen. Heel vaak zijn ze zich er echt niet van bewust. Maar het gaat een beetje vooruit de laatste tijd :-)

Andere antwoorden (7)

Dit is populair taalgebruik. In het woord zit bovendien het machtsverschil verscholen, waarmee de gebruiker aangeeft, dat hij de opdrachtgever is en het mannetje de werknemer.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
ik gebruik het eigenlijk alleen als het om een "beun"gaat
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je iets niet zelf doet
noem je zo iemand mannetje

daar heb ik mijn mannetjes voor

Toegevoegd na 58 seconden:
Dikke van Dale
klusjesman
context
daar heb ik mijn mannetjes voor
dat doe ik niet zelf
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk heeft dat te maken met de ingebeelde 'plaats' van de opdrachtgever binnen de hiërarchie. Voor werkzaamheden beneden het niveau heeft hij/zij ‘mannetjes’…
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is misschien iets internationaals. In India hebben ze het over een "wallah". Riksja-wallah, thee-wallah, was-wallah, wc-ton-ophaal-wallah, etc.

Toegevoegd na 11 minuten:
En in Amerika: tv guy, cable guy, pool guy, carwash guy etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het antwoord is simpel: een mannetje is goedkoop, hij doet wat jij wilt, zelfs de domste klusjes doet hij voor je, bevalt hij niet, of weet je een goedkoper mannetje dan neem je toch gewoon een ander. Het is een walgelijke term.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt door de Nederlandse manie voor verkleinwoordJES,dat geeft het iets huiselijks en gezelligs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar je naam kijkend heb je gelijk! :)