wanneer ik gebruik E met de adjctief ?

adjctief + e ... de mooie tuin
adjctief zonder e ... de tuin is mooi

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij de zin: De tuin is mooi, is mooi het naamwoordelijk deel van het gezegde. Het zegt wel iets over het zelfstandig naamwoord (tuin), maar het is hier geen bijvoeglijk naamwoord (adjectief). Bij een naamwoordelijk deel vh gezegde komt er nooit een -e- achter het woord.
Voorbeelden:
De blije man - de man blijkt blij (te zijn).
De domme hond - de hond is dom.
De oude vrouw - de vrouw schijnt oud (te zijn)

Antwoorden (1)

Een adjectief (of bijvoeglijk naamwoord) krijgt geen -e als het onbepaald lidwoord (een) gebruikt wordt bij een onzijdig zelfstandig naamwoord (een het-woord) in het enkelvoud. Verder dus wel:
De mooie tuin + de mooie tuinen
Een mooie tuin + mooie tuinen
Het mooie glas + de mooie glazen
Een MOOI glas + mooie glazen.

In: De tuin is mooi / het glas is mooi / De tuinen zijn mooi / Tuinen zijn mooi wordt MOOI meestal geen adjectief maar een adverbium genoemd.
Het werkwoord IS is in deze voorbeelden een koppelwerkwoord en MOOI is het naamwoordelijk deel van het gezegde. Het woord MOOI is dan een adjectief dat predicatief gebruikt wordt en wordt meestal een adverbium (of bijwoord) genoemd. In elk geval krijgt het nooit een -e.