Is het: 'ik heb geleerd' of 'ik had geleerd'

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
2.6K
LizzzLady
10 jaar geleden
'Ik heb geleerd' is in de voltooide tijd en 'ik had geleerd' is in de verleden tijd geschreven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
VT of TT maakt niet zo heel veel uit. Ik heb dat zo geleerd. Iets wat je in het verleden hebt geleerd. Ik had geleerd benadruk je het meer. Ik had geleerd dat...enz. maar het hangt een beetje van de zin af zoals de eerste uitleg al aangaf.

Antwoorden (1)

Het kan allebei, is afhankelijk van het zinsverband waarin het gebruikt wordt.
Je maakte het proefwerk slecht, ondanks dat je het goed had geleerd. Je mag nu gaan spelen want je hebt je rijtjes geleerd.

Toegevoegd na 3 minuten:
Lees hier de grammaticale uitleg ervan: http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/taal/gebruik-gebruik-vervoegingen.113380
Amadea