Waarom heeft men ooit beslist dat in zo veel woorden de k een c moest worden en andere veranderingen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag! Toevallig dat deze gedachte gister nog door m'n hoofd ging..

Antwoorden (2)

Woorden worden met een K geschreven als dit inheemse woorden zijn. (van Nederlandse afkomst of woorden die vernederlandst zijn)

Alle uitheemse woorden worden met een C geschreven. Dat is gebeurd met van oorsprong Latijnse en Franse woorden als komedie, karakter, akte, strikt, maar niet met contact, locomotief, product, college, actrice.

Het veranderen van vele woorden van k naar c heeft dus te maken met de bovenstaande uitleg.

Wanneer je precies wilt weten hoe zit, kun je de onderstaande link raadplegen, voor de volledige uitleg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Woorden zijn allemaal ontstaan of voortgegroeid uit andere talen die samen (over honderden jaren tijd) onze taal vormden. Die grote veranderingen waren vooral in de jaren '70 en '80. Men (denk aan het Simplisties Verbond) wilde toen graag dingen simpel schrijven.

Een hele tijd mocht je toen kiezen; K of C, K of Q. Uiteindelijk moest de knoop doorgehakt en hebben ze van een aantal van die woorden de alternatieve spelling als correct gehouden en van een aantal de originele.

Mensen die in die tijd tegen al die alternatieve spelling waren gingen soms overcompenseren; het oerhollandse woord 'kroket' werd bijvoorbeeld veranderd in 'croquette'. Dit is echter niet juist, en staat alleen maar chic.