Wanneer hoort er een komma tussen twee bijvoeglijke naamwoorden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
3.6K

Het beste antwoord

Als de twee bijvoeglijke naamwoorden gelijkwaardig zijn, afzonderlijk van elkaar iets zeggen over het zelfstandig naamwoord.

Dit is niet altijd eenvoudig te bepalen. Een truc is om te kijken of de bijvoeglijke naamwoorden zomaar omgewisseld kunnen worden.

Bijvoorbeeld:

'De grijze, zware steen.'
'De zware, grijze steen.'

De steen is grijs en zwaar, het zijn twee afzonderlijke kenmerken.

'De glibberige groene zeep.'
X 'De groene glibberige zeep.'

Deze omwisseling werkt niet echt. Het is niet zeep die glibberig en groen is, maar groene zeep die glibberig is. De tweede zin slaat nergens op, de eerste is - zonder komma - correct.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

altijd.

De mooie, oude vaas

Tenzij één van de twee zelfstandig gebruikt word

De kale ouwe

Toegevoegd na 21 seconden:
wordt met dt, oeps ;D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, tenzij je ene bijvoeglijk naamwoord wijst op het andere bijvoeglijk naamwoord:

de verschikkelijk mooie vaas

Toegevoegd na 18 uur:
verschrikkelijk is in dit geval eigenlijk een bijwoord, geen bijvoeglijk naamwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar dan is "verschrikkelijk" toch een bijwoord als ik me niet vergis?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tja, ik twijfelde al ;)