Waarom is het hectometer en niet centameter?

Zoals je ook deca- en decimeter hebt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
1.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb geleerd van je vraag :) +

Het beste antwoord

Deca- en deci- zijn juist de uitzonderingen op de voorvoegsels: het zijn de enige die op elkaar lijken. Dit komt omdat het Griekse deka tien betekent, terwijl het Latijnse decimus tiende betekent. Hecta- komt van het Griekse hekaton (honderd).

Toegevoegd na 4 minuten:
Overigens is deci- het enige voorvoegsel dat van een breukgetal komt. Alle andere voorvoegels, dus ook centi- (centum = honderd), komen van hele getallen. Waarom dat is, zou ik niet weten. Waarschijnlijk is het toeval.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat bedoel je daarmee Sven?
Dat deci als enige van een breukgetal komt?
Ik lees dat zo gauw ook niet uit de bron...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deci- komt van het woord voor een tiende. Maar milli- is duizend (en niet een duizende), centi- is honderd (en niet een honderdste) enz.