Zijn woorden als 'joligere', 'vrolijkere', 'heerlijkere' en dergelijk gevormde woorden wel correct Nederlands?

Ik weet, het is niet fraai, maar is het wel juist?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
1.2K

Het beste antwoord

Vrolijker of vrolijkere, het mag allebei.
De buigings-e mag worden weggelaten, maar dat hoeft niet.

Voor een de-woord als procedure krijgt een bijvoeglijk naamwoord in principe een buigings-e: de gewone procedure, een ongebruikelijke procedure. Van het bijvoeglijk naamwoord kun je een vergrotende trap vormen: gewoner, ongebruikelijker. Ook na zo'n vergrotende trap wordt in principe een buigings-e gezet: de gewonere procedure, een ongebruikelijkere procedure. Maar als er in zo'n verbogen vergrotende trap drie of meer onbeklemtoonde lettergrepen op elkaar volgen (zoals in ongebruikelijkere), mag de buigings-e ook vervallen: een ongebruikelijker procedure.

Meer voorbeelden van gevallen waarin de buigings-e achter de vergrotende trap kan wegblijven:

•een belangrijker kwestie, een belangrijkere kwestie
•een duidelijker brief, een duidelijkere brief
•een eerlijker medeburger, een eerlijkere medeburger
•een gemakkelijker oplossing, een gemakkelijkere oplossing
•een krachtiger bouillon, een krachtigere bouillon
•een machtiger koningin, een machtigere koningin
•een moeilijker situatie, een moeilijkere situatie
•haar nog omslachtiger tweede verklaring, haar nog omslachtigere tweede verklaring
•een overzichtelijker website, een overzichtelijkere website
•een soepeler norm, een soepelere norm
•een veiliger omgeving, een veiligere omgeving
•een voorzichtiger formulering, een voorzichtigere formulering
•een vrolijker passage, een vrolijkere passage
•een vrouwvriendelijker omgeving, een vrouwvriendelijkere omgeving
De buigings-e mag in al deze gevallen ook geschreven worden, maar het hoeft niet.
SimonV