Als het om een beweging gaat van punt A naar punt B, gebruiken we zijn.
Voorbeeld: Ik ben door rood gefietst.

Als het om een statische situatie gaat, gebruiken we hebben. In een statische situatie kunnen we wel springen of rennen, maar niet van punt A naar punt B.
Voorbeeld: Ik heb de hele dag gefietst.
SimonV
10 jaar geleden
Wouter2011
10 jaar geleden
Beste SimonV, Dank!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb door rood gefietst klinkt ook heel slecht. Je praat namelijk al in de vt en zet dit ww in de tt. Ik ben door rood gefietst is de juiste.