Wat is de definitie van een eigenschap?

''Een kenmerk van iets'' lijkt mij niet genoeg. Is een eigenschap ook een deelonderwerp van het geheel?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik heb het hier niet over de eigenschappen van jezelf (karakter), maar van een voorwerp.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
4.1K

Antwoorden (4)

Een eigenschap van voorwerp = een karakteristieke en typerend iets van dat voorwerp.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In de meetkunde worden eigenschappen als bewezen beschouwd en wie er gebruik van maakt bij het oplossen van vraagstukken hoeft niet steeds die eigenschappen opnieuw te bewijzen.
De oplosser mag dus bijvoorbeeld aannemen dat in een 'gewone' driehoek (
* de som van de hoeken altijd 180 graden is
* de 3 bissectrices door één gezamenlijk punt gaan
* de 3 hoogtelijnen door één gezamenlijk punt gaan
* de 3 zwaartelijnen door één gezamenlijk punt gaan
* de 3 middelloodlijnen door één gezamenlijk punt gaan
* etc etc...
NB: Het is niet zo, dat al deze lijnen door hetzélfde punt gaan (tenzij het over een gelijkzijdige driehoek gaat) en het gezamenlijke punt kan buiten de driehoek vallen (in geval van een stompe hoek)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In de wiskunde, meer specifiek de verzamelingenleer, is het begrip "eigenschap" volkomen abstract gedefinieerd. Eigenlijk valt het samen met het begrip "deelverzameling".
Stel A = {1,2,3,4,5,6} en B = {1,4,6}. We kunnen dan zeggen "B is een deelverzameling van A". We kunnen ook zeggen "1, 4 en 6 zijn die elementen van A die de eigenschap hebben van tot B te behoren".
Wiskundig gezien zijn die uitspraken volkomen equivalent. Het is dus niet nodig om iets specifieks te formuleren wat voor alle elementen van B wel geldt, maar voor alle andere elementen van A niet.
10 jaar geleden
Eerst maar even de woordverklaring:
EIGENSCHAP
1) Attribuut 2) Aard 3) Faculteit 4) Gave 5) Hoedanigheid 6) Karakterisering
7) Karaktertrek 8) Kenteken 9) Kenmerk 10) Karakteristiek 11) Merk 12) Merkteken 13) Propriëteit 14) Persoonlijke kwaliteit 15) Stigma 16) Typering

In de moderne filosofie, wiskunde en logica is een eigenschap iets dat inherent is aan een object.
Eenvoudig gesteld betekent het dat het als nadere bepaling aan iets wordt toegevoegd. Van een rood object zegt men bijvoorbeeld dat het de eigenschap 'roodheid' bezit.
Als dat een zachte stof is, dan heeft het ook de eigenschap: Zachtheid.
Als die stof dan ook nog waterafstotend is, dan komt er nog een eigenschap bij:
waterafstotend.

Eenzelfde voorwerp kan dus meer dan een eigenschap hebben.
Eigenlijk is alles wat je als bijvoeglijk naamwoord aan een onderwerp kan toevoegen, een eigenschap.
Maar het slechts benoemen van eigenschappen, deelonderwerpen, is niet genoeg om een voorwerp te beschrijven.
Ik kan het hebben over een rode, zachte, waterafstotende tuinstoel.
Of over een rode, zachte, waterafstotende plaid.
Of een knuffel, Of een trui.