Is de correcte spelling: iPadscholen of iPad-scholen / iPadkinderen of iPad-kinderen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
1.4K

Antwoorden (1)

Wanneer is het gebruik van een koppelteken aan te raden? De frequentie waarin het woord voorkomt speelt een rol: in minder gebruikelijke samenstellingen draagt het koppelteken bij aan een duidelijk woordbeeld.

Het verschijnsel dat een basisschool werkt met iPads bestaat nog maar net. Aan elkaar geschreven ziet het er raar uit. Daarom kan je het beste wel een koppelteken gebruiken. Dus: iPad-scholen en iPad-kinderen.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aan elkaar geschreven is wel toegestaan geloof ik aangezien er geen spraakverwarring is.
Amadea
10 jaar geleden
Geen spraakverwarring als mensen weten hoe je het uitspreekt. Maar ik denk dat velen bij het zien van iPadscholen zullen denken: Padscholen, wat zijn dat? Kan je daar leren je pad te vinden?
SimonV
10 jaar geleden
Aan elkaar geschreven verdient in principe toch de voorkeur.
"Ook als een deel van de samenstelling een merknaam is, schrijf je alles aaneen. Je mag wel een koppelteken gebruiken als dat de leesbaarheid bevordert. Bijvoorbeeld:
•Excelbestand (of Excel-bestand)
•Marsreep (of Mars-reep)
•Volkskrantabonnee (of Volkskrant-abonnee)."
http://www.beterspellen.nl/website/index.php?pag=91 Als iPad een afkorting was (zoals ik eerst dacht: "Integrated Passive and Active Devices"), had je een koppelteken moeten gebruiken.