'Zowel' en 'als' horen bij elkaar ('zowel mannen als vrouwen'). Wat te doen bij: 'Hij was een groot acteur, zowel als cowboy als als indiaan'? 2 x als

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
1.3K
Cryofiel
10 jaar geleden
Wat is het probleem aan deze zin? Waarom zou je een correcte zin veranderen? Dit is gewoon vergelijkbaar met een andere correcte zin zoals "Heb je je moeder al gefeliciteerd?", waarin ook twee keer hetzelfde woord achter elkaar staat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een zin kan correct zijn, maar soms wat beter of mooier kunnen, toch?
Cryofiel
10 jaar geleden
Dat klopt. Maar zowel "Hij was een groot acteur, zowel als cowboy als als indiaan" als "Heb je je moeder al gefeliciteerd?" zijn in mijn ogen correct, mooi en duidelijk.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Iemand heeft mij ooit eens gezegd dat je bij dubbele woorden een komma moet gebruiken. Dus: Heb je, je moeder al gefeliciteerd? Of klopt dat niet?
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik denk niet dat dat klopt. Vergelijk de volgende twee zinnen:
--  Heb je je moeder al gefeliciteerd?
--  Heb je mijn moeder al gefeliciteerd? Beide zinnen zijn taalkundig gezien gelijk. Er is geen reden om in het ene geval wel, en in het andere geval geen komma te plaatsen. Ik vind zo'n komma eerder storend dan behulpzaam. Hij haalt het ritme uit de zin weg. En neem de voorbeeldzin in de vraag. Als je daar een komma tussen 'als' en 'als' gaat zetten, krijg je een zin die je ineens twee keer moet lezen voordat je begrijpt wat er staat. Dat geldt al helemaal als je de komma na 'cowboy' plaatst, wat (gezien de uitspraak) best zou kunnen. Als je dan nóg een komma tussen de beide 'als'-en plaatst, krijg je een gedrocht.
Amadea
10 jaar geleden
"Heb je jouw moeder al gefeliciteerd" kan je beter schrijven, Hr.V. Die komma zie ik wel vaker gebruikt maar die is niet correct. En de zin van vraagsteller zou voor de duidelijkheid beter herschreven kunnen worden: Hij was een groot acteur, zowel in de rol van cowboy als in die van indiaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De zin van Amadea is ook goed, maar soms ben je gebonden aan het aantal lettertekens.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lees deze maar eens hardop voor: Zowel als kind als volwassene .......(had hij vaak kiespijn). Twee keer "als" is één keer teveel naar mijn mening.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat moet zijn: zowel als kind en als vowassene.
Niet "als" een keer te veel, maar "en" te weinig
Cryofiel
10 jaar geleden
@Smileytje, het is "zowel als kind als als volwassene". Net zoals het "zowel met de fiets als met de auto" is. Geen verschil in hoe je de zin construeert. @JoanDArc, het is "zowel ... als ...". Net zoals in bovenstaande twee voorbeelden. Als iemand zegt "zowel met de fiets en met de auto", is de zin nog niet af. Er moet nog een "als ..." bij. Bijvoorbeeld "zowel met de fiets en met de auto, als met de bus en met de trein". Dat laatste wordt dan wel een draak van een zin, maar grammaticaal is hij correct.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Cryofiel, u hebt helemaal gelijk. Deze site is zo traag dat ik er dikwijls halverwege de brui aan geef. U kunt zien dat de zin niet eindigt met een punt. Ik hield het voor gezien.
In ieder geval bedankt voor je aanvulling.

Antwoorden (3)

Dat klopt gewoon helemaal zo. De beide alsen hebben een andere functie, en zijn hier correct gebruikt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet fout, maar wel lelijk, dus anders formuleren, bijvoorbeeld als Simon V.
Wat te doen? Iets als: "Als cowboy en als indiaan was hij een groot acteur."
SimonV
10 jaar geleden
Ik zou voor de zekerheid de zin gewoon iets anders formuleren. Het kan goed zijn, maar het klinkt wel vreemd dus mensen kunnen er twijfels over krijgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad, anders geformuleerd (want 2 x als is wel goed maar wel lelijk. Het is geworden: ...niet alleen als x, maar ook als y.