Waar komt de naam holland vandaan als het officeel nederland is ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
8.4K

Het beste antwoord

Enkele eeuwen geleden was het noordwestelijke deel van wat nu Nederland wordt genoemd, bedekt met bomen. Daar komt de naam Holland vandaan: holt-land of holtzland (pushcar). In de 16th en 17th eeuw was dit gedeelte van het meest politiek en economisch belang.
Na de nederlaag van Napoleon in 1815 werd het Koninkrijk der Nederlanden opgericht. Er zijn nu in totaal 12 provincies, de twee in het noordwesten genaamd Noord-Holland en Zuid-Holland. In plaats van De Nederlanden is de officiële naam van ons land Nederland (Laag Land)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Holland refereert naar de provincies noord en zuid holland. Tijdens VOC tijden was nederland vooral gekend door deze kust strook.

Die provincies heten noord en zuid holland, afkomstig van Holt Land, oftewel, houtland, uit de tijd dat er nog grote elzebroek bossen achter de duinen stonden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het buitenland wordt ons land aangeduid met de naam ´Nederland´ of ´Holland´.
Dat is niet zonder reden. Eeuwenlang domineerde het gewest Holland de politiek van de Lage Landen. En hoewel vandaag de dag de meeste Nederlanders buiten Holland wonen, ligt het economische en culturele zwaartepunt van ons land nog steeds in de provincies Noord- en Zuid-Holland.
Zowel in Nederland als daarbuiten de term ‘Holland’ ogenblikkelijk een rits associaties oproept van wat ´typisch Hollands´ is. Dit varieert van tulpen, klompen en molens tot het Hollandse poldermodel. Zo bezien bedoelen wij met Holland ons gehele land: Nederland.

Over de geschiedenis van deze provincies is meer te lezen in de publicatie:
De Geschiedenis van Holland onder redactie van Thimo de Nijs en Eelco Beukers.
Hilversum : Verloren, 2002-2003

(RJ)