In welke delen van nederland wordt de uitdrukking "Wablief?" nog gebruikt voor "Wat bedoelt u ?"

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
7K

Het beste antwoord

Mijn vader zei dat altijd en hij kwam uit het Utrechtse. Lijkt me dus, gezien de andere antwoorden, dat het in heel Nederland, bij de oudere mensen, voorkomt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

In oa limburg
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hoor het vaak bejaarde mensen nog wel eens zeggen, hier in het oosten van het land.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*weleens
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weleens staat niet in het groene boekje.
Wablief ies typisch Oost-Vlaams, ik ken duuzend menksen die da weurd ook gebruiken.
In Nederland hoor je het nog veel in Limburg en Noord-Brabant.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, ik ben in Brabant geboren, daar heb ik het geleerd, en ik zet het nu voort in Limburg, hahaha
In het deel waar ik woon (limburg) Gebruik het zelf ook nog altijd en wordt vaak toe ? gelachen wanneer ik het zeg
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik als Groninger gebruik het ook, of het echt bij ons dialect hoort weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Woon tegenwoordig ook in Groningen. Hoor de uitdrukking alleen nog gebruikt worden door de wat oudere mensen. De jeugd gebruikt meer termen als: "he?". "wat??"en "huh?".
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Sowieso zuid (Limburg, N-Brabant) maar ook (een stuk van) oost. In regio Nijmegen zeggen ze het, en het zou zowaar heel Gelderland kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben opgegroeid in drenthe... het Wablief? was niet van de lucht.. .maja, ik woonde dan ook in een echt super drents gehugt.

Toegevoegd na 40 seconden:
Bij ons was het overigens een "wat zeg je" eerder dan een 'wat bedoel je'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In o.a. Noord-Brabant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben geboren en getogen in Nijmegen en gebruik de term heel vaak. Het valt me wel op dat veel mensen me dan vreemd aankijken. Ik weet niet of het echt bij deze streek hoort. Ik vind het zelf wel een aardige uitdrukking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op Aruba. "Ablief?" is keurig gangbaar Papiamento.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zuid-Holland. Maar eigenlijk alleen oudere 70+.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aan de antwoorden te zien overal in Nederland. Hoe dan ook, mijn zwager in Nieuwkuyck zegt het ook altijd. Dus ik ga voor Noord Brabant.