Is 'nieuwerwets' wel een woord?

Ik weet dat wij er als kind wel eens lacherig over deden, maar is het inmiddels een bestaand woord geworden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
2.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas ja, ik geef toch de voorkeur aan nieuwlichterij ;-)

Het beste antwoord

Van Dale, de wettelijk vastgelegde standaard voor overheid en onderwijs, zegt ja. En wie zijn wij, om de wet tegen te spreken over vastgelegde standaarden?

Duidelijk een voorbeeld van levende taal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik weet niet beter dan dat "nieuwerwets" ook een ouderwets woord is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens onderstaande site is nieuwerwets synoniem met nieuwmodisch, Da's helemaal een draak van een woord, dat ik nog niet eerder had gezien.

Maar het is blijkbaar ingeburgerd.
rose
14 jaar geleden
Volgens deze site wel.

nieuwerwets
nieuwerwets is 2 maal gevonden als trefwoord:

nieuwerwets (bn): nieuwmodisch
nieuwerwets (bw): modern

nieuwerwets is 5 maal gevonden als synoniem van een ander trefwoord:

nieuw (bn) : fris, groen, hedendaags, kersvers, modern, nieuwbakken, nieuwerwets, onbekend, onervaren, ongebruikt, ongeoefend, recent, up-to-date, vers
hedendaags (bn) : actueel, contemporain, eigentijds, huidig, modern, nieuwerwets, recent, van deze tijd
contemporain (bn) : eigentijds, hedendaags, huidig, modern, nieuwerwets
eigentijds (bn) : contemporain, hedendaags, modern, nieuwerwets
modern (bw) : nieuwerwets