Waarom zet men voor een Spaanse zin een vraag- of een uitroepteken?

En zijn er nog andere talen die dat doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
13.4K

Het beste antwoord

In het Spaans staat een vraag- of uitroepteken voor en achter het vragend deel van de zin. Dat is dus heel vaak MIDDEN in de zin. Op deze manier is tijdens lezen heel duidelijk wat de vraag is:
Dime ¿por qué me quieres? - porque ¡quiero saber inmediatamente!
[Zeg mij ¿waarom houd je van mij? - want ¡ik wil het nù weten!]

(Sorry, flut zin, maar was het eerste dat mij te binnen schoot: hoor momenteel verhaal over Liza Minelli die daar erg veel over nadacht in relatie tot haar moeder ;-)
Zelden, alleen bij heel korte vragende zinnen staat de (¿) (omgekeerde vraagteken) al helemaal vooraan de zin. Normaal staat deze voor het deel waarover de vraag stelt. Dit is door de grammaticale verschillen ook wat anders dan in het Nederlands. Het (?) staat inderdaad vaak op het eind van de zin, maar dat HOEFT niet (zie voorbeeld).
Sterker: in één zin kunnen meerdere vragende of gebiedende delen voorkomen: zie het gebiedende wijs gedeelte (tussen de (¡) en de (!).

Ik hoop dat ik iets duidelijk heb kunnen maken. Ik ben niet zo goed in al die grammaticale termen en toestanden. ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is met (voor)lezen heel handig als je al aan het begin van de zin weet of het (bijvoorbeeld) een vraag of een uitroep is. Bij ons zie je dat vaak pas aan het einde, en dan moet je (zeker als je voorleest) daar nog even gauw de juiste zinsmelodie aan weten te geven. Dat had beter gekund als je het al vanaf het begin had geweten.
De tekens aan het begin van de zin staan overigens ondersteboven.
Volgens mij is het alleen in het Spaans zo zie ook bron).