Hoe schrijf je oud-havo-leerlingen?

Ik was bezig met wat Nederlandse oefeningen. Toen kwam ik de volgende vraag tegen.

Zit er een fout in of is de zin goed?

59. Een aantal actieve oud-havo-leerlingen organiseren al jaren met veel succes
reünies.
a. oud-havo-leerlingen c. reünies
b. organiseren d. geen fouten

Ik dacht zelf meteen aan A) aangezien je havoleerling schrijft. Maar toen ging ik het nakijken was het antwoord B. Ik snap wel dat het ook B kan zijn ivm congruentie. Maar nu is mijn vraag is of je oud-havo-leerling zo schrijft en waarom dat zo is.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
1.8K

Antwoorden (3)

Volgens mij is havo-leerling niet per se fout omdat een streepje mag als het de leesbaarheid verbetert.
SimonV
10 jaar geleden
Volgens mij is het oud havoleerling. Aan elkaar. Net als tafelpoot.
Maar zoals SimonV opmerkt is een streepje ertussen leesbaarder.
Organiseren en reünies zijn volgens mij goed.
10 jaar geleden
Verrassing: het antwoord is b (organiseren). ;)

Het is namelijk 'een aantal', enkelvoud, en het moet dus 'Een aantal actieve oud-havo-leerlingen organiseert' zijn. ;)

De officiële spelling is overigens havoleerling, omdat het om een afkorting gaat die je 'uitspreekt' (je zegt niet ha a vee o maar havo). Het Groene Boekje rekent een tussenstreepje echter wel goed omdat het om een afkorting gaat.

Toegevoegd na 2 minuten:
Toevoeging:
Van het genootschap Onze Taal:

Havo-leerling is een samenstelling. Samenstellingen worden als één woord geschreven; de delen mogen ook met een streepje worden gekoppeld. Omdat havo zich niet als een afkorting maar als een 'gewoon' woord gedraagt, kan het vast geschreven worden aan het erop volgende woord: havoleerling is vergelijkbaar met samenstellingen als kanovijver en radioprogramma. Dat geldt ook voor samenstellingen met mavo, pabo en heao.

havoleerling, havoklas, havoreünie
mavodiploma, mavoleerling, moedermavo
paboleerling, pabostudent, pabotoets
heaodiploma, heaoleerling, heaostudent