De term wordt te pas en te onpas gebruikt, maar: wat wordt er nu werkelijk bedoeld met ' vintage' ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
1.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedoel je het woord vintage bij: Wijn, opnieuw gedragen kleding, muziek of een band?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij sigaren betekent het dat het blad minstens 7 jaar gedroogd heeft en,van goede kwaliteit is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik bedoel: zoals de term wordt gebruikt voor kleding, meubelen, spulletjes...

Antwoorden (2)

Dan moet je kijken in een Engels woordenboek. Vintage betekent: wijnoogst uit een bepaald jaar (letterlijk); merk uit een lang geleden jaar (figuurlijk). Bijvoorbeeld een 'vintage car' is een auto van vóór 1914. Bij uitbreiding is het algemeen gaan betekenen: iets uit vroeger tijden. Dus in feite een luxere term voor oud.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Uiteraard heb ik allereerst het woordenboek geraadpleegd. Maar daar word je niet veel wijzer van, want dat heeft volgens mij geen betrekking op de context waarin ik de term steeds gebruikt zie worden.
Eigenlijk is een vintage een wijnjaar. Vervolgens werd de betekenis "uit een goed wijnjaar". Dus een combinatie van goed en oud. En tegenwoordig wordt het vaak ook misbruikt voor goed en lijkt oud.