Waar komt de O van (o)pa vandaan?

Waarom worden een opa, opa genoemd? (Natuurlijk ook oma) wie heeft dat ooit bedacht om de o voor pa en ma te zetten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
8.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat het ergens vandaan komt van zoiets als 'oudere pa' 'oudere ma' ofzo. Afgekort dus opa/oma. Dat is het eerste wat in me opkomt. Wel leuke vraag!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad, dat denk ik ook, net als grootmoeder en overgrootmoeder.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Grootma en Grootpa, zie etymologiebank. Bronnen:
- http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/oma
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Bij het leren praten is na het brabbelen de volgende stap de ontdekking dat een combinatie van je mond open en dicht een woordje vormt. Een A is een open mond en een M een dichte mond. Het woord mama is dus gewoon omdat het dat eerste woordje is. Papa is al iets lastiger en zal dus daarna komen. De O is weer een andere stand van die open mond.
https://wij.nl/baby/groei-ontwikkeling/de-eerste-woordjes-van-je-baby/

Antwoorden (2)

Het is een kinderlijke vorm van grootma(ma) en grootpa(pa).

oma zn. ‘grootmoeder’
Nnl. Ootema ‘grootmoeder’ [1781; WNT grootmama], Grootmama [1785; WNT grootmama], grootma [1842; WNT zindelijk], Oma [1901; WNT stom III].
Een woord uit de kindertaal, wrsch. een vervorming van grootma(ma), zie → groot- en → mama. Daarnaast bestond ook nnl. Ootemoe, waaruit omoe, en zie ook → opoe.

opa zn. ‘grootvader’
Nnl. opa ‘grootvader’ in Als gy Opa noemt, of Oma [1777; WNT papa I].
Een woord uit de kindertaal, wrsch. een vervorming van grootpapa [1821; WNT winter I], grootpa [1854; WNT grootpapa], zie → groot- en → papa. Een andere korte vorm is bijv. Oota ‘grootvader’ [1781; WNT grootpapa].
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is vrij simpel en logisch: 'opa' komt van 'oud(e)pa' en 'oma' van 'oud(e)ma'. Door die woorden vlug uit te spreken zijn de d en de e weggevallen.