Wat is de regel van tutoyeren?

Op internet heb ik al veel gezocht naar de regels voor tutoyeren, maar ik kan niet iets concreets vinden. Zou iemand mij dit kunnen uitleggen?

Toegevoegd na 45 minuten:
Zijn er wel regels voor in het buitenland?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
6.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar is geen officiële regel voor, dat heeft met opvoeding te maken. Ik heb thuis geleerd en ook aan mijn kinderen geleerd, dat je iedereen die ouder is dan jij, aanspreekt met u, totdat de oudere je vraagt, dat niet te doen en je te zeggen. Ook leraren en werkgevers spreek je aan met u, net als doktoren, politieagenten en rechters en dergelijke. U is een vorm van respect tonen naar de andere persoon.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad crea,maar helaas gebeurt het andersom niet zo. Hoe spreek je iemand aan die tegen jou wel je en jij zegt terwijl je zelf begint met u? Zelf begin ik altijd met u,maar zodra er je en jij tegen mij wordt gezegd dan zeg ik ook geen u meer. Ik vind het trouwens toch al onbeschoft als je in een winkel komt er je wordt te pas en te onpas aangesproken met je en jij.

Antwoorden (3)

Volgens de etiquette wordt eenieder geacht om een ander met u aan te spreken, totdat een van beiden het initiatief neemt aan te geven dat het niet langer noodzakelijk is aangesproken te worden met u en/of met mijnheer of mevrouw. Volgens de etiquette is het de oudere, of hogere in rang die daartoe het initiatief neemt. Bij bezoek is het de gastheer/gastvrouw, of alleszins degene die het initiatief voor het gesprek heeft genomen.

In de praktijk wordt er echter spontaan getutoyeerd als men vindt dat men de ander goed genoeg kent.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In Nederland !? Eigenlijk heel simpel nooit tutoyeren. , tenzij kinderen onder elkaar , een volwassene kan een kind met je of jij aanspreken een teenager moet je eigenlijk als volwassen persoon ook met u aanspreken , maar dat is tegenwoordig minder gangbaar . Jeugd onder elkaar t/m middelbare school zeggen ook altijd onder elkaar tegenwoordig je en jij . Kinderen tegen ouders ( deren ) altijd u , maar ook dat wordt minder tegenwoordig dat mag je als gezin zelf weten hoe je dat invult . Kind naar leeraar altijd u . Op kantoor altijd u tot dat men zegt zeg maar !? Jan . Maar dan nog kan het tijdens een vergadering beter zijn u te gebruiken . Met u toon je respect maar ook hou je mensen er mee op afstand zo iets van ga niet tegen mij jouwen. Dus zeg altijd u dan zeg je niks verkeerd . In België zijn totaal andere regels , in Duitsland nog sterker afwijkend , daar immer Sie en daar in de familie du en bij nieuwe vriendschappen gaat dan ook iets zeggen van zullen we du zeggen . In Nederland zegt men niet snel jij tegen je oma in Duitsland weer wel . Ach het is de toon die beleeft moet zijn dus beter vriendelijk jij dan onaardig u .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wij hebben het altijd over "tutoyeren", terwijl we eigenlijk "vousvoyeren" bedoelen in de huidige maatschappij.
Vroeger was het normaal iedereen jonger dan jezelf te tutoyeren, echter de rest van de wereld, en dat waren er véél meer, sprak je aan met "U". Dat gold dus voor echt iedereen.

Tegenwoordig lijkt het voor kinderen en jongeren heel normaal om tegen iedereen, behalve de vorige koningin :-) ~~~ gewoon maar jij te zeggen... terwijl dat nog steeds niet normaal is!

Afhankelijk van je leeftijd is je ervaring, ook hiermee. Als je oud genoeg bent om te werken, zul je er achter komen dat het veel normaler is te "vousvoyeren" dan te "tutoyeren" op de werkvloer, tenzij je in een callcenter werkt, met een hogere in functie van 18 jaar, die weer een chef heeft van misschien wel, 25 jaar!
Kortom, het is ook afhankelijk van de situatie...

Als je naar het buitenland kijkt hebben de Engelstaligen mazzel, zij hebben geen keuze en spreken iedereen aan met "you", inderdaad dat is gemakkelijk. Echter Fransen zijn zeer gebrand op "VOUSvoyeren", alleen familie en intimi worden getutoyeerd. Net als bij de Duitsers wordt er in het zakelijk leven absoluut NIET "getutoyeerd", maar "thuis" met familie weer wel.

Het is in een verzorgingshuis [bejaardenhuis] soms heel irritant om hele jonge mensen tegen hele oude mensen je en jij te horen zeggen, totaal respectloos en ja, ik weet dat het niet gewaardeerd wordt, ik doe vrijwilligers werk daar en hoor het van de bewoners.

Ben je in zakelijk verkeer is vousvoyeren altijd goed en tutoyeren [bijna] nooit, behalve onder collega's [van jouw leeftijd] om je heen, maar [meestal] niet tegen de chef, laat staan de baas of directeur.

Houd je liever aan de regel: U zeggen tegen iedereen die je niet kent en volwassenen. Een beetje beleefdheid past en niet zomaar tutoyeren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat doe je als jij vousvoyeerd,maar het wordt andersom niet gedaan?
Blijf je dan ook u zeggen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat ligt helemaal aan de situatie natuurlijk. Inmiddels ben ik iets ouder en voor mij was het echt normaal dat ik altijd en overal automatisch U en mevrouw/meneer zei, maar tegenwoordig is dat dus anders omdat ik niet meer "blind" tegen een meisje/jongen van rond de 20 à 30 jaar U zeg. Dit is voor mij dus leeftijd gebonden.
Trouwens het schatten van leeftijden wordt ook steeds lastiger... Wat jij bedoelt is natuurlijk iets dat toch vaak gebeurt, ik kan dan heel irritant [denk ik] vragen : "Wat zegt UUUUUU? Maar ik wordt ook makkelijker en vergeetachtig, dus... :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik sta er nog steeds van te kijken als ik zo'n jong winkelmeisje je en jij hoort zeggen tegen een oude vrouw of man.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies, en het erge is dat het meestal niet gecorrigeerd wordt door een meerdere / chef op de werkvloer. Bij de Jumbo vind ik personeel heel netjes en beleefd.
Ook en vaak gebeurt het in bejaardenhuizen : tegen oude mensen die afhankelijk van hen zijn en die vaak niets durven te zeggen daarvan, echt schandalig vind ik dat. Dat afhankelijke is heel, heel vervelend.
Computoon
10 jaar geleden
Kijk eens naar de reclame van Ikea: iedere klant wordt getutoyeerd. Of het aan het winkelpersoneel ook opgedrongen wordt de klanten aan te spreken met 'jij' weet ik niet. Ik hoop van niet. Iets anders: e-mail. In ons bedrijf verschijnt vanzelf voor- en achternaam onder ieder e-mailbericht en dat vind ik een goede gewoonte. Niet netjes vind ik het, wanneer ik als reactie op een mail aan 'Geachte heer Achternaam' een antwoord terugkrijg dat begint met 'Beste Voornaam" van een zakelijke relatie die ik niet persoonlijk ken. Ik vermoed dat zakelijke correspondentie op de beroepsopleidingen niet meer de aandacht krijgt die het verdient. (Natuurlijk geef ik hierop geen reactie terug aan de klant want niemand vindt het leuk om op zijn fouten te worden gewezen. Wel blijf ik in een eventuele vervolgreactie stug 'Geachte heer Achternaam' schrijven. Maar het kwartje wil niet vallen, althans niet in Nederland. Vanuit Duitsland krijg je gelukkig wel reacties als Sehr geehrter Herr Achternaam of minimaal Hallo Herr Achternaam".
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja daar zeg je wat,ook reclame's zitten vol met je,jij en jou. Zou het liggen aan de 'oude stempel' die gewend is om met u aan te spreken?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ken de reclame niet van Ikea, maar in misschien wel 99% van reclame-uitingen gebruikt men het woordje U niet. Ik denk dat Nederland "een beetje dom" of liever naïef is, als je denkt op amicale manier zaken te kunnen doen [bedrijfsleven], dan zullen ze wel erg op hun neus kijken zodra er contact is met een bedrijf afkomstig uit Groot Brittannië of de Verenigde Staten van Amerika.
Hoewel men "you" gebruikt, is er zo'n groot ouderwets aandoend [voor ons "jaren 50"-gevoel] rangen- en standen-verschil, dat een gemiddelde Nederlandse werknemer het absoluut niet zou redden in zo'n bedrijf, in hun strakke regime. De enige tijd dat het daar iets minder "zakelijk" aan toe gaat is op vrijdag als het personeel in casual kleding màg werken... [lees: keurig strakke vrije tijds-kleding... gestreken met plooi spijkerbroek... als het meest losse kledingstuk en verder rokken/mantelpakken en pakken].
Zo heb ik een dertiger als hulpverlener die over mij spreekt met voor- en achternaam, i.p.v. ik bel over mevrouw Achternaam... ik heb hem hier al meerdere keren op aangesproken en nog gebeurt het. Niet prettig, maar daarentegen in de U.S.A. wel volkomen normaal. Ik denk niet dat het er om gaat dat wij het puur "gewend" zijn, ik denk dat als men wat minder onbeleefd en amicaal zou zijn, meer respect zou tonen, dat dàt al het hele verschil zou maken.....