Waarom wordt in Europese unie Europese met een s geschreven en in Belgische regering Belgische met sch ?

Is daar ook een regel voor ? Is Europese een nieuwer woord . En hoe zit het dan met Hollandse ? ( ook alleen een s ) .

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat voor stomme vraag is dit, snap er niet eens de helft van!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als jouw reactie niet zo krities had geklonken , zou ik hebben toegevoegd:
Misschien was het met wat komma's duidelijker geweest . Dan zou de vraag zijn geworden : Waarom wordt in Europese unie , EuropESE met een S geschreven en in Belgische regering , BeligISCHE met een SCH geschreven? :-) :-)

Het beste antwoord

Die 'sch' op het eind werd eigenlijk uitgebannen bij de wijzigingen onder Marchant (1947 in Nederland). Behalve uitgangen op -isch. Die bleven onveranderd.

"Vijfenzeventig jaar geleden kreeg Nederland een nieuwe spelling: de spelling die zijn naam ontleende aan de minister Marchant die verantwoordelijk was voor de invoering. De spelling-Marchant betekende het einde van veel dubbele klinkers in werkwoorden ("hooren - loopen") en afschaffing van veel "sch's" aan het einde van woorden: Nederlandsch werd zo Nederlands (maar logisch bleef logisch!) Zoals altijd, leverde de invoering veel verzet op. Want spelling is nooit logisch."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
visch werd wel vis. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar dat is dan ook geen uitgang op -isch. ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
visch => isch Ja toch!?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prima verwoord , goed nagezocht . Echt heel goed +10. ( over een paar daagjes )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thanks goldenten> @Rick1234: Nee, een uitgang is iets dat je achter een woord aanplakt. Dan zou er een woord v moeten zijn. Met de uitgang -isch erbij visch. En dat is er niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Detta: Misschien met ik dom bezig hoor maar taal is niet mijn sterkste kant. Maar als je 'isch' weg haalt bij 'logisch' is 'log' toch ook geen woord?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Rick1234: nee heb je gelijk in. Alleen is het ook niet log maar logos (ooit lang geleden en niet in het Nederlands). De herleiding is anders. En dan heet -isch weer een uitgang. Maar je hebt gelijk: logsich is het niet.

Andere antwoorden (1)

Ik denk aan dit voorbeeld:
Je bent Europees en niet Europeesch, je bent Belgisch en niet Belgies.
Het is een oudere spellingsregel die nog altijd wordt gebruikt.