Pikken kinderen met hun aangeboren taalvermogen elke willekeurige taal op?

Alle kinderen hebben een aangeboren taalvermogen. Hebben die kinderen door dat taalvermogen ook meer aanleg om bijvoorbeeld door de genen die ze van hun ouders meegekregen hebben, (als eerste) de taal te leren van het land waar ze vandaan komen of maakt dat niet uit?

Toegevoegd na 22 minuten:
Een extra reden waarom ik hier naar benieuwd ben is omdat sommige kinderen doof of slechthorend geboren worden. Die leren dan vaak als eerste gebarentaal en later pas geschreven/gesproken taal. Maar los daarvan vraag ik me af of het genetisch bepaald kan zijn welke taal je als eerste het snelst oppikt ongeacht je achtergrond. Dus dat er al in het aangeboren taalvermogen/taalgevoel vaststaat voor welke taal je het meest aanleg hebt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
1.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is ooit eens een proef geweest waarbij jonge baby's naar bandjes luisterden. In hun eigen taal bleven ze langer wakker, bij een vreemde taal was de aandacht korter.
Maar dit kwam doordat baby's in de buik al stemmen horen, bepaalde intonatie die in de buik ook hoorbaar is.
Maar een specifieke taal zit niet in de genen, taalgevoel wel dacht ik.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar als dat taalgevoel in de genen zit, is dat dan ook van invloed op welke taal je het eerst aanleert (afgezien van de stemmen die je als baby in de buik van je moeder hoort)? En hoe zit dat dan met baby's die doof geboren zijn? Die vangen niks op tijdens de zwangerschap.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, Annepanne. Taalgevoel zit wel in de genen, maar niet welke taal. Het is een open iets, waarbij een baby als het ware opmerkt: oh! 'Mijn' taal maakt geen onderscheid tussen een L en een R, dus dat hokje kan afgevinkt.
Later is het erg moeilijk dat hokje dan weer 'open' te krijgen.

Het beste antwoord

Genetisch krijgen ze voor wat betreft taal niets specifieks mee, alleen dus het vermogen om een taal te leren, niet of dat makkelijker gaat in het Nederlands, Chinees of gebarentaal.

Een baby zal in de baarmoeder wel wat geluid opvangen maar zal daar nog weinig profijt van hebben, dat begint pas na de geboorte. De klanken die een baby de eerste maanden/jaar opvangt zijn wel bepalend voor de uitspraak later (de chinees die de r niet kan uitspreken).

Een kind wat doof geboren wordt zal dus gebaren gaan zien en herkennen en zo leert die de taal al zal het wel een nadeel zijn dat je eerst niet weet of de baby doof is of dat de ouders eerst de gebaren moeten leren. Het kind krijgt dus hoe dan ook een achterstand op het aantal woorden (woorden of gebaren) op kinderen die meteen woordjes horen of kinderen waarvan de ouders zelf doof zijn en waarvan de ouders weten dat ze doof geboren zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mooi wat je zegt over gebarentaal. Dat weet ik als post-linguaal dove al. Mijn woordenschat is dan ook veel groter dan die van iemand van mijn leeftijd die pre-linguaal doof is. Tweetaligheid is daarom ook zo belangrijk wanneer je kind doof is, om zo de achterstand in het aanleren van gesproken/geschreven taal zo veel mogelijk te beperken. Het is ook bewezen dat als een doof kind gebarentaal en ABN tegelijkertijd leert, hij het ABN sneller oppikt dan wanneer het kind geen gebarentaal zal leren. Bedankt voor je atnwoord!

Andere antwoorden (3)

Ze leren als eerste de taal die ze het meeste horen, en vaak is dat de taal van het moederland. maar ze kunnen makkelijk 2 talen aan als ze bijvoorbeeld ouders met een verschillende moedertaal hebben. Zolang die ouders elk in hun eigen taal tegen het kind gebruiken, zal het kind ook in die taal antwoorden. Ouders moeten alleen niet denken: we wisselen eens af vandaag, want dan raakt het kind helemaal in de war.
In het begin zal de woordenschat per taal iets lager zijn dan gemiddeld, maar dat trekt wel bij
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik merk dat meertalige kinderen juist prima in taal wisselen. Het maakt ze niet of of mama iets vraagt in het Turks (bijvoorbeeld) of in het Nederlands. Ook de kinderen wisselen met de taal regelmatig af, vaak begrijpen ze wel snel wie welke taal niet begrijpt.
anneliez
10 jaar geleden
o jawel, maar als ze echt klein zijn (dus net beginnen te praten dan is het moeilijk voor ze om te begrijpen dat iemand van wie ze denken dat die (in mijn geval) geen frans spreekt, dat ineens wel doet. Dan weten ze niet hoe het zit. Frans "hoort" in hun ogen niet bij mij
Iedere baby kan elke taal leren. Oftewel, taal leer je van je ouders, hun genen hebben er niets mee te maken.
Maar er lijkt nu een uitzondering hierop te zijn gevonden: Een genmutatie bij Europeanen, Noord-Afrikanen en andere volkeren, die het leren van toontalen moeilijker lijkt te maken.
Een toontaal is een taal waarin de intonatie van lettergrepen uitmaakt voor de betekenis van woorden. In het Mandarijn, oftewel standard Chiness, betekend 'ma' met een hoge toon 'moeder', met een dalende toon 'uitschelden' en met nog andere tonen 'hennep' of 'paard'.
Ongeveer de helft van alle talen in de wereld bestaan uit toontalen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb twee kleinzoons in Z.O.Azië, natuurlijk horen zij het meest Hollands, daarna de Lao taal en ook nog eens Engels. Van elke taal pikken ze aardig wat op. Ik stel dus dat elke taal aangeleerd kan worden, kinderen pikken dat heel gemakkelijk op.