Hoe bepaal je het metrum van een woord?

Bijvoorbeeld:

A-mu-sant: klemtoon ligt op laatste lettergreep.
Aan-te-ke-nen: klemtoon ligt op eerste lettergreep, maar toch ook op de tweede (tekenen is immers ook een los woord)?
Aas-eters: idem.

Voor het metrum jambe volgt op een onbeklemtoonde lettergreep een beklemtoonde. Zijn hoofd- en bijklemtonen dan evenveel waard (bijv. amusant begint met een bijklemtoon, dus mag dat?)

Kloppen daarnaast mijn beweringen over de andere twee woorden? M.i. kun je aantekenen en aaseters niet in een jambe gebruiken.

Alvast hartelijk dank voor jullie moeite!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
1.1K
Reddie
10 jaar geleden
Daar zijn geen regels voor. Die leer je voor te beginnen van je moeder, en later op school en op straat. Gewoon door te luisteren dus.

Antwoorden (1)

Het metrum wordt, indien er diverse klemtonen mogelijk zijn, bepaald door de betekenis die de dichter aan de gebruikte woorden geeft. En als het 't laatste woord van een regel betreft kan ook het rijmeffect bepalend zijn. Soms wordt opzettelijk gekozen voor een afwijkende klemtoon, ten behoeve van dat speciale effect. (Voorbeeld: "Johanna, Johanna, het meisje voor halve dagén"). In dat opzicht kunnen aantekenen en aaseters best wel in een jambe gebruikt worden, bijvoorbeeld een zesvoetige.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt Amadea, voor je altijd heldere antwoorden. Toch twijfel ik nog. Ik begrijp dat je in sommige gevallen afwijkt van de standaard klemtoon, maar dat is natuurlijk lang niet altijd het geval. Als je gewoon uitgaat van de normale klemtonen: Van Dale schrijft aan-tekenen, met op de eerste lettergreep de klemtoon, dan ligt de volgende klemtoon op "te". Jambe schrijft de volgorden van "onbeklemtoond" - "beklemtoond" voor. Dan zijn twee klemtonen achter elkaar nooit toegestaan, of zie ik dat verkeerd? Eigenlijk zeg je dus dat je er je eigen invulling aan kunt geven ... ? Ik dicht graag snelsonnetten en dat wil ik volgens de juiste regels doen, dus vandaar mijn bezwaren. Verder stel je de klemtonen in een zin anders kunnen vallen dan op losse woorden.
Amadea
10 jaar geleden
Dan wil ik hierbij even aantekenen
Dat je op mij niet hoeft te rekenen
Want in poëzie dichten ben ik een leek en
Rijmpjes schrijven vind ik amusant
Als Sinterklaas is in het land
Waarbij je je alles veroorloven kant.