Hoe bepaal je extra klemtonen in een niet-samengesteld woord?

Elk woord met meer lettergrepen heeft een hoofdklemtoon. Hoe bepaal je andere klemtonen?

Ik vraag dit m.b.t. het metrum (jambe). Met samengestelde woorden kan het zijn dat er twee klemtonen achter elkaar staan (bijv. 'aaseters'). Dergelijke woorden kun je in een jambe niet gebruiken.
Maar hoe zit het met een woord als 'langzamer'?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
3.7K
Antoni
10 jaar geleden
Het is helemaal nieuw voor mij, dat er zoiets bestaat als een hoofdklemtoon (en subklemtonen?)! Ik twijfel daarom ook of je wel gelijk hebt en ben daarom erg benieuwd naar het antwoord op deze vraag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor de antwoorden en suggesties! Ik vroeg het in het kader van het snelsonnet. Het metrum van een snelsonnet dient een vijfvoetige jambe te zijn. Vandaar dat sommige woorden dus niet mogelijk zijn. Zie ook:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Snelsonnet
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jambe
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nog een belangrijke vraag: als een klemtoon nu op een latere lettergreep valt, bijv. bij amusant (klemtoon valt op laatste lettergreep) mag dergelijk woord worden gebruikt in een jambe? Want in de zin zelf zou de bijklemtoon op de eerste a vallen, toch?

Antwoorden (2)

Een woord heeft maar één hoofdklemtoon en eventueel nog wat bijklemtonen. 'Encyclopedie' heeft de hoofdklemtoon op 'die' en bijklemtonen op 'en' en 'clo'.

Helaas (of niet helaas) is het Nederlands wat onvoorspelbaar daarin. Wikipedia geeft er mooie voorbeelden van:

"De woorden kolibrie, politie en politiek hebben een sterk vergelijkbare vorm, maar de klemtoon ligt in deze woorden op steeds een andere lettergreep. Dat betekent dat voor ieder woord apart onthouden moet worden waar de klemtoon ligt. "

Toch zijn er wat regels te bedenken:
- Op achtervoegels (als de ‘zaam’ van ‘langzaam’) ligt nooit de klemtoon ligt. Andere achtervoegsels: baar, -dom, -heid, -lijk, -ling, -loos, -waarts.
(Benaderbaar, vorstendom, gelegenheid, gemoedelijk, tweedeling, gedachteloos, achterwaarts)

- Op voorvoegsels (ge-, be-, ver-, her-, ont) ligt nooit de klemtoon. (Genezen, beoordelen, vergissen, herhalen, ontdekken)

- Op verkleiningsuitgangen ligt nooit de klemtoon (nooit geen klemtoon op 'tje' bij woorden als 'kampeertentje')

Moraal van dit verhaal: proef het woord en stel vast waar de klemtoon ligt. En voor niet-Nederlanders: leer elk woord van buiten, met de klemtoon.
Computoon
10 jaar geleden
WimNobel
10 jaar geleden
Tweedeling is geen goed voorbeeld van een woord met achtervoegsel -ling. Tweeling en stedeling zijn dat wel.
Computoon
10 jaar geleden
Klopt.
Het hangt van de context, of van de oorsprong van het woord af. Maar vaste regels bestaan er niet voor. Er is dus niet in het algemeen uit te leggen hoe bepaald wordt op welke lettergreep een klemtoon komt.
Normaal zet je bij 'langzamer' de klemtoon op de eerste lettergreep. Maar geef je bijvoorbeeld aanwijzingen aan een achteruitrijdende auto waar een caravan aangekoppeld moet gaan worden, dan kan het "láng zá mér!" worden als die auto toch echt nog te snel gaat.

Neem nou een woord als 'catalogus', dan behoort de klemtoon op de tweede lettergreep te komen en een nevenklemtoon op de vierde. Dat komt door de Griekse oorsprong van het woord.
Ook een beruchte is 'normaliter'. De juiste uitspraak is met de klemtoon op de a: normáliter; de e klinkt meestal als die in bed. De uitspraak normalíter komt veel voor, omdat Nederlandstaligen geneigd zijn de klemtoon bij onbekende woorden op de op-een-na-laatste lettergreep te leggen.
Latijnse bijwoorden op -iter hebben geen klemtoon op die uitgang; die ligt een lettergreep naar voren. Behalve in normáliter is dat ook het geval in eventuáliter, globáliter en ideáliter.

De meeste oorspronkelijk Nederlandse woorden hebben de klemtoon op de eerste lettergreep. Woorden van vreemde herkomst hebben naast andere kenmerken vaak een voor het Nederlands afwijkend klemtoonpatroon. In sommige afleidingen van dergelijke woorden verspringt de klemtoon: figúur - figuránt, tirán - tiranníek, barón - baronés. Ook bij Nederlandse woorden kan dat verschijnsel voorkomen: léraar - lerarés, kóning - koningín. In dergelijke gevallen komt de klemtoon in de afleiding op het achtervoegsel te liggen.
Amadea
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Wat kan ik nu vinden in je antwoord over het bepalen van de extra klemtonen in een niet-samengesteld woord? Behalve dan het voorbeeld over "láng zá mér"?
Amadea
10 jaar geleden
Dat er geen regel voor bestaat, en het dus niet uitgelegd kan worden.
Reddie
10 jaar geleden
Inderdaad geen regel, +
Je krijgt dat in je eerste levensjaren van je moeder mee.
Verder maken we er regelmatig een potje van.
Op TV hoor je "Héracles" en "Herácles".
En vaak hoor je "Beverwíjk", terwijl de wijk niet belangrijk is, maar de "Béver".