Is het 'super snel' of 'supersnel'?

Ik word gek van dit probleem dus vraag ik het hier. Is het 'super snel' of 'supersnel'? Mijn gevoel zegt 'supersnel', maar als je kijkt naar het woord 'vet' zegt mijn gevoel dat het 'vet snel' is, in plaats van 'vetsnel'.

Is het dan ook zo dat het 'super snel' is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
10K

Het beste antwoord

Het is supersnel.
Supersnel is een samenstelling.
Een samenstelling is een woord dat is opgebouwd uit twee of meer woorden die ieder zelfstandig kunnen voorkomen.
Samenstellingen worden in het Nederlands altijd aan elkaar geschreven, om zo aan te geven dat de woorden van de samenstelling bij elkaar horen.
Je wilt nu vertellen dat iets niet gewoon snel is, maar supersnel.

En ook vetsnel moet aan elkaar geschreven worden. Dit is jongerentaal. Het staat vooral onwennig, want het woord vet heb ik altijd in de betekenis van 'niet mager, dik' gebruikt.
Maar taalkundig gezien moet het echt aan elkaar.
Zie ook bron 2 met een artikel over taalgebruik van jongeren
van Ewoud Sanders.

Opm. Ewoud Sanders is taalhistoricus en journalist. Hij is vaste medewerker van onder meer NRC Handelsblad en Onze Taal.

Voor meer informatie over correct spatiegebruik: zie bron 1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Erg duidelijk, en goede bronnen! Bedankt!

Andere antwoorden (7)

Supersnel... super moet eraan vast...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is super snel.

Supersnel is namelijk zelf geen woord.
Het gaat op super (bijvoeglijk naamwoord) en snel.
Daarom moet het los van elkaar geschreven worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Nee, het is supersnel. Bijvoeglijke naamwoorden worden vervoegd (of hoe dat ook heet): een groot huis, het grote huis. 'super' wordt niet vervoegd, dus is het geen bijvoeglijk naamwoord. Daarom zeg je niet: een super huis, het supere huis. Je zegt: een superhuis, het superhuis.
Het is super+snel.
Dus supersel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ah, niet supersnel maar supersel dus..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
;-)
Super snel bestaat niet. Hets is snel of niets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Super- is hier geen woord, het is een voorvoegsel. Net als in supersonisch. ‘Super’ is wel een woord in de betekenis ‘erg goed’, “Dit idee is super!”
Dus supersnel.
Vet is een bijvoegelijk naamwoord in ‘vet snel’, en wordt los geschreven. In het eindeloze ‘Ik heb een potje met vet...’ is het natuurlijk een zelfstandig naamwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Supersnel is geen woord.

Super geeft de nadruk dat het niet gewoon snel is maar super snel.

Toegevoegd na 14 minuten:
dus super snel..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het groene en blauwe boekje en van Dale zegt supersnel. Dus zo is het.
Behalve als je snel super wilt tanken, want dan roep je: snel super!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Twee zelfstandige naamwoorden in samenstellingen worden ALTIJD aan elkaar geschreven in het Nederlands. Door Engelse taalinvloeden wordt dit heel vaak fout gedaan, daar is dit niet zo.
Het is dus supersnel, maar ook vetsnel, want zowel super, vet en snel zijn zelfstandige naamwoorden.