Is het: de deur klemt of de deur klemd. Omdat de M niet ik 't ex kofschip zit en in de v.t is het klemde. Wat is het nu in de t.t?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
2.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klemt
Computoon
10 jaar geleden
Klopt
Cryofiel
10 jaar geleden
Klopd?
Computoon
10 jaar geleden
Dagt ut wel...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Stam + t
Cryofiel
10 jaar geleden
De deur stamt?
Computoon
10 jaar geleden
Als hij dat kon, dan deed hij dat.

Antwoorden (2)

De deur klemt, t.t. is altijd met een t.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Computoon
10 jaar geleden
Zo eenvoudig is het maar hoe vaak ik al dingen gezien heb als 'dit betekend dat de klant niet betaald'. Er is een soort allergie voor de t in de tegenwoordige tijd als er een verleden tijd met -de is en een voltooid deelwoord dat eindigt op -d en hetzelfde klinkt als de tweede en derde persoon enkelvoud tegenwoordige tijd.
De deur klemt. Gewoon stam + t

Toegevoegd na 6 minuten:
Dat 't kofschip is alleen maar nodig bij het bepalen van de verleden tijd van zwakke werkwoorden. En die is 'klemde' omdat de m-klank inderdaad niet in 't kofschip staat. Het voltooid deelwoord is 'geklemd' vanwege die -de in de verleden tijd.
Kortom, nooit 't kofschip laten uitvaren bij het bepalen van de tegenwoordige tijd want dat slaat als een tang op 't fokschaap.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kort en bondig, +