Kun je een Limburgs accent afleren?

Ik woon in Belgisch Limburg en verhuis binnenkort naar Mechelen.
Omdat ik mijn job veel onder de mensen moet komen zou ik graag mijn Limburgs accent(Midden-Limburg)afleren en indien mogelijk ook wat meer met een Mechels accent kunnen praten.
Weet er iemand als dit mogelijk is en hoe ik dit het best kan aanpakken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
7K

Het beste antwoord

Als je in een andere omgeving verblijft dan waar jouw accent gesproken wordt,
en je bent er alert op, dan zal je vanzelf dat accent verminderen.

Wat ik zeker niet zou doen is proberen met een Mechels accent te gaan praten.
Dat komt hoe dan ook heel gemaakt en over en zal getuigen van weinig zelfvertrouwen.
Toen ik in Limburg werkte, jarenlang, heb ik nooit geprobeerd Limburgs te praten.
Dat zou niemand geloofd hebben.

Hier nog wat tips:

http://www.goeievraag.nl/vraag/maatschappij/overig/zachte-afleren.173290

http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/taal/mogelijk-jezelf-ander-accent-leren.138059

Richt je meer op het algemeen Nederlands. Luister naar televisieprogramma's en lees jezelf hardop voor. Je kunt ook je stem opnemen.
Advies van een logopedist: kijk en luister naar ABN sprekende mensen op youtube of tv. Zet op pauze, spreek het na. Neem jezelf op terwijl je het doet en leer kritisch luisteren naar jezelf, als je gemotiveerd bent kun je hier veel mee bereiken.

Logopedie kan ook, maar moet je zelf betalen......
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"+"
Het is zeker waar dat je niet moet proberen om een dialect te spreken. Mensen zullen zich door jou belachelijk gemaakt voelen, terwijl je het niet zo bedoelt, tenminste dat neem ik aan, dus beter niet doen!

Andere antwoorden (2)

Het vraagt wat motivatie maar het is goed mogelijk. Bel even met een logopedist in je buurt. Die kan je bijvoorbeeld zoeken op www.logopediestart.nl
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dat kan, in alle provincies in Nederland en België wonen mensen die perfect Nederlands (AB) kunnen spreken, net zoals er mensen zijn die een vreemde taal foutloos en zonder accent kennen. Het is een kwestie van motivatie en wilskracht.

Toegevoegd na 12 minuten:
Vergeet dat Mechels maar, je waardering zal groeien in verhouding met je Nederlands taalgebruik. Jij als Belg moet dat toch weten. Kijk maar naar de vroegere Waalse minister Louis Michel, hij sprak beter Nederlands dan heel wat Vlamingen, je kon op geen enkele manier horen dat hij Franstalig was. Di Rupo, de premier moet nog hard aan zijn Nederlands werken.