Wat is het verschil tussen asociaal en antisociaal?

Ik heb het eens ingetikt op Google, maar kon toen geen duidelijk antwoord vinden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
12.6K

Antwoorden (2)

A als voorvoegsel heeft te maken met 'niet'.
Anti als voorvoegsel heeft te maken met 'tegen'.

Asociaal is niet sociaal en dat kan iemand zijn die wel sociaal wil zijn maar het niet kan. Het kan ook iemand zijn die het ook niet wil en niet kan.
Antisociaal is iemand die tegen sociaal zijn is. Die wil dus niet eens sociaal zijn, al zou die het wellicht wel kunnen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Duidelijk +
Antisociaal is een modewoord uit de sociale wetenschap.
Asociaal zou letterlijk genomen zoiets betekenen als niet sociaal = solitair, net zoals aseksuele dorganismen geen seks gebruiken om zich voort te planten.
Antisociaal heeft letterlijk genomen meer een betekenis van tegen het algemeen belang (bijvoorbeeld gif storten bij een woonwijk).
In het algemeen spraakgebruik gebruiken we asociaal in de tweede betekenis, hoewel dat taalkundig niet correct is.