Waar komt de naam "filippinepuzzel "vandaan?

Dit is een puzzelvorm met veel, leuke, variaties, dit voor degene die dit soort nog niet kent.

10 jaar geleden
in: Taal
2.7K

Het beste antwoord

Volgens de etymologiebank betekent filippine: amandel met een dubbele pit. De term komt uit het Frans, philippine, en stamt van de gewoonte om op Valentijnsdag aan geliefden een dubbele amandel te sturen.

Een filippine komt ook voor in oude romans en etiquetteboeken. Aan het eind van een diner werden vaak amandelen aangeboden. En als een heer en een dame een filippine deelden, was daaraan een ritueel verbonden. De volgende keer dat zij elkaar ontmoetten, moesten zij elkaar begroeten met ‘Goedendag Filippine’ of, in het Frans, ‘J'y pense.’ Wie dat vergat - of niet snel genoeg was - moest de ander een cadeautje geven. Er zat iets pikants aan dit gebruik; eigenlijk was het een verkapte liefdesverklaring. Niet voor niets is het Duitse woord voor filippine Vielliebchen. Het was tegen de regels om een aangeboden filippine af te slaan.

Een filippine is dus een amandel met een dubbele pit. De twee eters ervan beloven elkaar 'iets'. Degene die dat niet nakomt moet de ander een cadeautje geven.

De relatie hiervan met de speciale vorm kruiswoordpuzzel kan ik nergens beschreven vinden. Maar de naam zal er misschien door geïnspireerd zijn omdat de puzzel een dubbele bodem heeft. Het werkt met cijfers en letters, en als je het goed oplost komt er een mooi eindresultaat tevoorschijn: het cadeautje.
Amadea
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Plausibel verhaal met een leuke plot. +
adriana
10 jaar geleden
Dank voor uitgebreid antwoord.