Wie kent er een woord dat je zelf relelmatig gebruikt, maar waarvan je wel eens gemerkt hebt dat een ander het woord totaal niet kent?

Ik had zo'n ervaring met het woord "slaaiemmer" wat in Utrecht zoveel betekent als "grote mond"
bv: Daar heb je Piet weer met z'n grote slaaiemmer.

Graag ook de betekenis van het woord erbij vermelden.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Taal
3.3K

Het beste antwoord

o ja en : beschûit stuitar meh zalluf = bal gehakt met mayonaise
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In welke regio noemen ze een bal gehakt een beschuit stuiter? (en wat voor kwaliteit vlees moet je gebruiken eer een bal gehakt voor een stuiter door gaat?)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dit is uiteraard Haags XD....

Andere antwoorden (20)

Je schorem raggen... Schevenings voor je tanden borstelen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Toen ik 30 jaar geleden naar het Hoge Noorden verhuisde stonden de mensen me vreemd aan te kijken als ik het had over een 'joet', een 'geeltje' of een 'meier'
(resp. hfl 10,- hfl 25,- en hfl 100,-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Jahaha je vergeet nog een "rug" of een "rooitje" voor hfl 1000,-
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
en jij denkt dat ik die vaak in de beurs had ?
:-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat doen ze nog steeds, Groningen e.o. moeten niet zoveel van het Amsterdamse hebben:) Leuke plek om te zijn, maar 's avonds ook altijd weer leuk om naar Amsterdam te rijden!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dus het allermooiste van Groningen is ..... de laatste trein naar Amsterdam ?
'eend' voor euro.

(zoals 'piek' voor gulden).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In Friesland ben ik eens tegen het woord 'stoksloeberjen' aangelopen, ik zal jullie de vertaling besparen maar met een beetje fantasie...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
heeft het iets met fierljeppen te maken??? :-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
uh nee. niet echt, denk maar even aan Bolle Clinton en Monica
nuilen; typisch oud-Nijmeegse variant op zeiken/zeuren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vorige week nog iemand erop uitgestuurd om een plintenleertje te gaan halen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
sjoenkeren. dat doet onze hond als je hem alleen laat..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb er net eentje bijgeleerd: "relelmatig" :-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat was flauw, sorry.
Ik heb wel eens het woord "kapoentje" gebruikt voor lieveheersbeestje.
Tot mijn verbazing kent men dit woord nauwelijks in de omgeving van Schiphol.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
hahahahaha
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
kweenie naatje....maar zo grappig was het toch ook weer niet...
Recalcitrant
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het woord "kaakje"voor biscuitje is ook niet overal bekend.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
''oesterpoetsen'' (het wassen van je edele delen.)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Slof: het zacht worden van een koekje.
Naffelsoezen: zeuren
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bryk, is een Fries woord, maar toen ik dat 's onbewust gebruikte in het Westen zat met me vreemd aan te staren. Soms sluipt er weleens wat Fries in mijn Nederlands.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Pompeledoeren
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Pompeledoekie
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
schahtepiel/schoutepiel = haags voor kluns
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Droeftoeter
(Een triest persoon, sukkel of iemand die in hoge mate droevig bezig is)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb jarenlang gedacht dat kettingpollen gewoon een andere benaming voor paardebloemen was.
Verder kent niet iedereen het woord stoeken (heen en weer worden geschud als je bv op een onverharde weg rijdt)
En mijn oude favoriet (op verschillende plaatsen in het oosten bekend): Nuilen. Betekent zoiets als zeuren, zuigen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wij zeiden vroeger "Triet-ogen" hetgeen betekende dat iemand wel erg wazig uit z'n doppen keek. Verder hadden wij het ook over LUPS, als we bijvoorbeeld een sloop-deel bedoelden, waar geen kussen zat (of dekbedhoekje, waar geen dekbed zat), dus wat slap aanvoelde.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een vriend van me gebruikt altijd "Kastje" in plaats van "Afstandsbediening", ik wist niet wat ie bedoelde de eerste keer! Deze zullen mensen wel vaker gebruiken maar ik had 'm nog nooit gehoord.