Waarom heet aan de lijn doen, 'aan de lijn doen'?

Waar komt dit vandaan? Heeft iemand ooit een stickman getekend en dacht: zo wil ik eruit zien?
Of heeft dit een andere oorsprong?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
6.9K

Het beste antwoord

Lijn wordt dan bedoeld in de betekenis van: omtrek, buitenkant, grens.
Iemand die gaat lijnen wenst dat een om zijn of haar buitenkant gemeten omtrek zal gaan slinken.

Toegevoegd na 8 minuten:
Het gaat dus niet om een betekenis die 'streep' als grondslag heeft.
Amadea
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het werkwoord "lijnen" staat (oa) voor: afslanken.
"Aan de lijn doen" moet eigenlijk zijn: aan de slanke lijn doen.
Waarbij lijn staat voor buitenkant, omtrek

Uiteraard kun je ook bijv. een hond "aan de lijn doen", maar dat is wat anders. Al kan die hond natuurlijk ook (middels zijn baasje) "aan de lijn zijn", zonder dat ie aan de lijn zit.....!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom staat lijnen voor afslanken, denk ik dat de vraag is.