Hoe verklaar je dat het werkwoord “zijn” in zoveel talen zo buitensporig onregelmatig is, en in Deens, Noors en Zweeds zo ongewoon regelmatig?

Alleen al in het Nederlands:
Zijn - ben - bent - is - was - waren – geweest
Wezen - wees – weest – ware - zijt – zij

In Deens, Noors en Zweeds: alle personen dezelfde vervoeging.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
1.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
U vergeet nog het Frans: etre en avoir, (hebben en zijn.) ook een grote moeilijke koek. http://www.schooltv.nl/eigenwijzer/2166194/frans/item/2436352/avoir-en-etre/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Laten we stellen dat het evolutie is van de verschillend talen die geleidelijk in elkaar zijn gevloeid. Ik zou geen andere pasklare reden kunnen voorleggen. Tussen haakjes, ik heb ook niet eens gezocht, voor mij lijkt het zo duidelijk genoeg.

Antwoorden (1)

In de Scandinavische talen zijn alle werkwoorden regelmatig.

Toegevoegd na 2 minuten:
Er zijn wel werkwoorden die in de verleden tijd een klankverandering hebben, maar alle vervoegingen voor personen zijn gelijk, zowel in enkelvoud als in meervoud,.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe kan het dan dat bij Scandinavische talen werkwoorden niet onregelmatig zijn geworden?