Wat is de betekenis van ''Er'' in Turkse achternamen?

Ik weet dat het een voor- of achtervoegsel is, maar ik heb gehoord dat de Turken die oorspronkelijk Armeens zijn ''er'' in hun achternamen toevoegden.

Is dat waar? En heeft ''Er'' geen echte betekenis?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik kan er niets over vinden hier: http://mens-en-samenleving.infonu.nl/internationaal/99645-turkse-achternamen.html

Antwoorden (1)

Familienamen werden in Turkije pas in 1934 ingesteld. Dat kwam door
president Mustafa Kemal, die van het oude Turkse Rijk een moderne westerse samenleving wilde maken. Eerder stelden zij zich voor als: ”Ik ben Piet, zoon van Jan uit dorp Z”.

Namen als Öztürk en Bozkurt komen veel voor. Ze betekenen ‘Echte Turk' en ‘Grijze Wolf' (het symbool van de radicaal-nationalistische beweging).
Veel Turkse namen hebben de uitgang -olu. Dat betekent ‘zoon van'. Bijvoorbeeld
Halilolu of Bekirolu (dus: zoon van Halil, zoon van Bekir). Dat zijn patroniemen.
Ook zijn er beroepsnamen. Bijvoorbeeld Deirmenci = molenaar ; Çiftçi = boer ; Avci = jager ; Çoban = herder.
En eigenschapsnamen. Bijvoorbeeld Güzel = mooi ; Mert = betrouwbaar ; Genç = jong ; Büyük = groot ; Küçük = klein.
En dan heb je herkomstnamen, zoals Karakaya: bij de zwarte rots ; Akpinar: bij de witte bron ; Türkmen: uit Turkmenië.

Namen die naar minderheden verwezen waren verboden. Armeniërs die in Oost-Turkije woonden en de genocide die daar in 1915 plaatsvond hadden overleefd moesten verplicht een Turkse naam aannemen en zich gedragen als moslim. Tegenwoordig zijn ze vrij om naar de kerk te gaan en een christelijke voornaam te gebruiken. Maar er zijn velen die er niet voor uit durven te komen omdat ze bang zijn dan te worden ontslagen.

Het lijkt erop dat jouw veronderstelling dat 'Er' in Turkse achternamen verwijst naar Armeens zijn niet juist is. Er is nergens informatie over te vinden.
Amadea