Waar komt de term 'state of the art' vandaan?

Ik weet wat het betekent maar vind de combinatie van woorden apart. Daar wil ik graag weten hoe het tot stand gekomen is.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
9.4K

Het beste antwoord

"art" moet je hier niet als "kunst" opvatten maar als (bv) techniek of kennisgebied. State wijst op de (huidige) stand van zaken.

Volgens http://en.wikipedia.org/wiki/State_of_the_art komt het uit een handleiding door Henry Harrison Suplee, en de tekst zoals die daar in voorkomt is "In the present state of the art this is all that can be done.", refererend naar het ontwerpen en maken van gasturbines.

Toegevoegd na 2 dagen:
Zie ook http://www.merriam-webster.com/dictionary/art voor de brede betekenis van het woord art :

1 : skill acquired by experience, study, or observation
2 : a branch of learning: (1) : one of the humanities (2) plural : liberal arts

3 an occupation requiring knowledge or skill
4 the conscious use of skill and creative imagination especially in the production of aesthetic objects; also : works so produced
gvrox
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

'The state of the art' is het hoogste punt van ontwikkeling dat op een bepaald moment werd bereikt. Zelfs als bijvoeglijk naamwoord wordt het in zijn geheel voor een zelfstandig naamwoord gebruikt, dus als één woord.
Op het gebied van octrooirecht is het een belangrijk gegeven om de oorspronkelijkheid van het idee te beoordelen.
Op die manier kan je het woord 'art' zien als kunststuk.
State of art zou dan refereren aan ' toestand van het kunststuk'. als je het letterlijk zou vertalen.
amc