Is het; dit geldt voor iedeeren of dit telt voor iedereen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
25K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kun je iets specifieker zijn in welke context bijvoorbeeld?

Het beste antwoord

Beide zinnen kunnen voorkomen.

"Dit geldt voor iedereen." betekent "Dit is van toepassing op iedereen.".

"Dit telt voor iedereen." betekent "Dit is voor iedereen van belang.".

Het is (dus) afhankelijk van de context waarin de zin wordt gebruikt, of de zin correct is gebruikt en of ermee wordt uitgedrukt, wat er wordt bedoeld.
Antoni
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De zin waar het om ging is: Donderdag overleg in de kantine, dit geldt voor iedereen. Zo had ik het dus opgeschreven, terwijl de baas zei dat het moest zijn dit telt voor iedereen. En dat dit geldt voor iedereen Limburgs zou zijn. Het is een verplicht oveleg voor iedereen, dus lijkt me dat: Dit geldt voor iedereen beter js.
Antoni
10 jaar geleden
Interessante kwestie! Ik ben het met jou eens en niet met de baas. Ik zou in dit geval ook kiezen voor "Dit geldt voor iedereen." Aanwezigheid bij het overleg is verplicht, dus er bij moeten zijn is op iedereen van toepassing. Maar misschien ben ik niet (meer) de juiste persoon om de vraag (verder) te beantwoorden. Ik heb namelijk meer dan vijftien jaar in Limburg gewoond en ben daardoor misschien bevooroordeeld... Overigens komt "de boodschap" wel over, welk woord je ook gebruikt: het overleg is èn belangrijk èn (daarom) verplicht. Mensen zullen hoe dan ook aanwezig (willen en moeten) zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit antwoord heb ik gebruikt voor de toelichting aan mijn baas....aangezien hij begon te lachen en verder niks op zei wist ik voldoende.

Andere antwoorden (2)

Het geldt voor iedereen. Of iedereen telt mee. Het hangt er maar vanaf wat de inhoud van de rest van de tekst is.
Amadea
10 jaar geleden
Het kan allebei.
'Dat telt voor iedereen' of 'dat geldt voor iedereen'.

Tellen is een synoniem voor gelden.

Gelden; geldig zijn, meetellen, tellen, van toepassing zijn, van kracht zijn.
Tellen; laten gelden, meetellen, rekenen,
amc