Hoe schrijf je west nederland?

Schrijf je west met een hoofdletter? Het is namelijk geen naam zoals Noord-Holland? En moet er een streepje tussen

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
4.8K

Het beste antwoord

Je schrijft West-Nederland.

Je schrijft het dus beiden met hoofdletter én koppelteken.

Deze regel geldt voor samengestelde aardrijkskundige namen en geldt ook voor aardrijkskundige namen met als linkerdeel een woord als Noord, Zuid, Oost West,
Centraal, Hoog, Laag, Boven, Beneden, Middden, Nieuw, Oud, Afro, Frans enz.
amc
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Ik vraag me af of het echt zo simpel is. De voorbeelden die op de website van je bron worden genoemd, zijn werkelijk bestaande aardrijkskundige namen! De vraagsteller vraagt specifiek naar de schrijfwijze van een deel van Nederland, dat geen officiële aardrijkskundige naam heeft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helemaal eens met Antoni, dit gaat juist NIET om een Aardrijkskundige naam!
amc
10 jaar geleden
Tóch schrijf je ook west-Nederland als je ermee bedoelt;
'het westen van Nederland'.
Kijk eens bij mijn bron;
http://woordenlijst.org/leidraad/16/3/ Bij regel 16 G , art.3 staat; Oók als de naam van een windstreek deel is van een aardrijkskundige naam , krijgt het woord een hoofdletter.
amc
10 jaar geleden
Hoe je het wendt of keert, Nederland blijft in mijn optiek altijd een aardrijkskundige naam. West -Nederland is geen bestaande aardrijkskundige naam als zodanig. Het duidt op het westen van Nederland en dat is geen provincie als Noord-Holland. West is hier dus een deel van een aardrijkskundige naam. Oók daar dus een hoofdletter.
Antoni
10 jaar geleden
Met de informatie uit je reacties is je antwoord overtuigender! Dank voor de aanvullingen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar wat is het nou? Je zegt: "Tóch schrijf je ook west-Nederland als je ermee bedoelt; ‘het westen van Nederland’. " Het ging mij niet om het streepje maar om de hoofdletter en die haal je hier nu juist weg.
amc
10 jaar geleden
Heel goed gezien, was mij nog niet opgevallen. Ik heb het zelf fout geschreven bij west - Nederland in mijn reactie.
Uiteraard moet het zijn West-Nederland, ook als daarmee het westen bedoeld wordt en het niet als bestaand gebied (aardrikskundige naam) gezien wordt.