Waarom wordt in de gevangenis zitten soms "brommen" genoemd?

Ik bedoel; wat is de oorsprong van die term?

aan Moderatieteam: Ik hoop dat ik de goede categorie voor mijn vraag heb gekozen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
4.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
leuke vraag
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me eerder bij taal te horen, ik markeer je vraag even voor verplaatsing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt!

Het beste antwoord

Brommen is Bargoens voor in de gevangenis zitten.

Het Bargoens kent bijna zestig verschillende woorden voor ‘gevangenis’. Dat er zo veel woorden voor ‘gevangenis’ bestonden, kwam niet alleen voort uit de behoefte om onverstaanbaar te blijven voor buitenstaanders. Arrestatie, de rechter, de advocaat en de rechtbank, straf en gevangenis waren belangrijke begrippen voor de sprekers van het Bargoens, omdat dit alles hun constant boven het hoofd hing. Er werd veel over gesproken (‘wie zit er nu weer in de lik?’) en er werd met humor over gesproken (‘gratis verblijf in hotel De Houten Lepel’) om de angst voor een en ander te bezweren.

Het 'brommen' heeft hier de betekenis van mopperen, maar kan ook op het niet-muzikale brommen slaan, (tijdelijk) een toontje lager zingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wel eens gehoord van een brombeer? Dat is iemand die niet erg vrolijk is. De gevangenis is nu ook geen plaats om erg vrolijk van te worden, vandaar brommen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Slim! +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
was ook het eerste waar ik aan dacht, +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent me voor ! + je