Is er een Nederlands equivalent voor het Engelse woord petrichor?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
3.2K
Amadea
10 jaar geleden
Nee. Het heet gewoon zo. http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archief/archief/article/detail/923603/2008/07/25/De-geur-van-regen-na-een-zomerdag.dhtml

Het beste antwoord

In het Nederlands is het ook petrichor.
http://www.wetenschap24.nl/programmas/hoezo-radio/Kettingvraag/2012/oktober/05-10-2012-De-geur-van-regen.html
Ongeveer bij 2:30
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, bij mijn weten niet.
Voor de andere lezers: petrichor is de geur die van de grond opstijgt na een regenbui, nadat het lang droog is geweest. Komt van petrus (rots) en ichor (de stof die bij de Griekse goden door de aderen vloeit).
Ik stel voor om in het Nederlands de term 'pterichor' gewoon over te nemen. Gezien het feit dat het in de oude talen geworteld is, kan dat best. Maar ja: ik heb het niet voor het zeggen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Rowwen Heze heeft een lied (De Peel in brand) waarin een alternatief Noord-Limburgs dialect woord voor petrichor wordt gebruikt, namelijk "zwaj".