Hoe breng je een nieuw woord de wereld in?

Geinspireerd door de 'siblings' vraag. Stel dat ik zou vinden dat 'vadermoederdelers' hiervoor het perfecte woord zou zijn en ik vind dat de hele wereld dat moet gaan gebruiken (nou ja, heel Nederland eigenlijk). Wat is dan de snelste manier om dit te bereiken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal

Het beste antwoord

Door zo'n doorstuurmailtje te maken in Hyves en het woord er in te verwerken. En via twitter.

Toegevoegd na 1 minuut:
Eigenlijk zou het via het journaal/nieuws moeten. Hoe snel was zeilmeisje bekend?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Het woord dat je wil inbrengen moet door meer dan 10.000 mensen gebruikt worden o
het te verspreiden. Als iedereen dan na een periode weet wat het betekende heb je een nieuw woord geïntroduceerd. En komt het in de van dale.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zorg er voor dat het op radio en t.v. komt en vaak herhaald wordt. Of maak er een liedje van dat op radio komt. Zo is het met swaffelen ook ongeveer gegaan.
Ik denk trouwens wel, dat het wat korter zou moeten.
Bijv. ouderdelers?????
14 jaar geleden
Zet het op internet in het algemeen en GV in het bijzonder...

En dan moet je herhalen, herhalen...

Net als de reclamejongens... Zoek maar eens op reclamejongen op GV, dan krijg je een voorbeeld van hoe het moet... Herhalen en herhalen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zorg dat het in de troonrede komt.
Dan wordt het automatisch opgenomen in de Van Dale.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het nieuwe woord steeds gebruiken. Zorgen dat je vrienden het gaan gebruiken. Zorgen dat bekende mensen het woord ook gaan gebruiken, enz. Als de Koningin het ook gebruikt, ben je binnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het betreffende woord zo vaak mogelijk laten vallen in je vrienden en kennissenkring.

Noem nou het werkwoord: strukslaan (VB: Na de zoveelste interruptie sloeg hij struk). Bestond een jaar geleden ook nog niet, en wordt nu ook alom gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zorg dat je beroemd wordt. En gebruik het dan bij elk interview. Als mensen het maar vaak genoeg horen, gaan ze het vanzelf napraten...

En anders, als het je echt wat waard is, om dat woord heel bekend te maken, investeer er dan veel geld in.
Plaats paginagrote advertentie`s in veel gelezen kranten, en huur er ruimte voor in bij de televisiereclames.