Waarom zeggen mensen " ik woon OP Curaçao"en anders "ik woon IN ijsland "?

net als : Ik woon IN Australie.
Of : Ik woon OP Bonaire.
Of : Ik woon OP texel.
Of: Ik woon IN Engeland

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
8.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
omdat het misschien eilanden zijn? dus op een eiland?

Het beste antwoord

Er zijn kennelijk geen echte regels voor deze eilandbewonders. We hebben het dus over spreektaal, dat gaat op het gevoel en dat hoeft dan ook niet overal hetzelfde te zijn, er zijn immers geen regels.

Wie bijvoorbeeld Madagaskar (een eilandstaat) voornamelijk kent als eiland en niet als natie, die zal vinden dat iemand OP Madagaskar woont.
Een inwoner aldaar vindt misschien dat-ie IN Madagaskar woont.
In deze categorie zie ik dan ook eilandstaten als Jamaica, Cuba, Malta, Cyprus, Tonga etc.

Wie een eiland voornamelijk kent is als natie (dat zijn dan doorgaans ook grote eilanden) die zal vinden dat iemand woont IN Ierland, in Australië, in IJsland of in Nieuw-Zeeland.

Zo vind ik dat iemand so-wie-so OP een eiland woont als dat eiland niet dezelfde naam voert als de natie, dus op Texel (in Nederland), op Ibiza (in Spanje), op Groenland (in Denemarken), op Hokkaido (in Japan) of op Java (in Indonesië).

Als uit de naam van een natie duidelijk blijkt dat het uit meerdere eilanden bestaat, dan kan de spreektaal niet goed overweg met “in”. Met die redenering woont men dan op de Filipijnen, op de Bahama’s, op de Seychellen en op de Marshalleilanden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat je in een land woont, en daarbinnen op een eiland kunt wonen.
Als je op Texel woont, woon je in Nederland.
Als je op Man woont, woon je in Engeland.
Als je op Heimæy woont, woon je in IJsland.
En tenslotte is Curaçao een eiland waar je op kunt wonen. Sinds 10-10-2010 is het tevens een land binnen het Koninkrijk der Nederlanden. Dus wie op Curaçao woont, woont in het Koninkrijk der Nederlanden.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat laatste slaat nergens op wat je hier zegt. Dit heeft niets met het antwoord te maken. Op bij eiland that's it.
Amadea
10 jaar geleden
Wat bedoel je met "op bij"?
ter aanvulling op Amadea kan ik ook nog melden dat het niet opgaat voor eilanden die tevens ook zelf een land vormen. Men spreekt niet van wonen op Australie maar van wonen in Australie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gelukkig hebben ze in het Engels niet dit onderscheid. Gewoon IN.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet helemaal waar, in het Engels bestaat hetzelfde verschil. "I live on Guernsey" versus "I live in England"