wanneer schrijf je van en wanneer schrijf je als in onderstaand voorbeeld?

reageer ik met enthousiasme op de vacature - voor of van of als - onderwijsassistent

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
4.8K

Antwoorden (4)

Je reageert op een vacature voor een baan als onderwijsassistent, zou ik zeggen.
Als je het woord 'solliciteren' gebruikt is zowel 'voor' als 'naar' mogelijk

"Wat is correct: solliciteren voor een baan of solliciteren naar een baan?

Antwoord
Zowel het voorzetsel naar als het voorzetsel voor is hier correct. "
Computoon
10 jaar geleden
"..reageer ik met enthousiasme..." zou ik sowieso nooit schrijven. Ten eerste ziet de ontvanger aan je brief al dat je reageert (dat hoef je dus niet te vertellen) en ten tweede vind ik het persoonlijk altijd wat slijmerig overkomen als iemand van zichzelf schrijft dat hij iets 'met enthousiasme' doet.

Ik zou het kort en bondig houden. Bijvoorbeeld: "Hierbij solliciteer ik naar de functie van onderwijsassistent." Je enthousiasme kun je altijd nog tonen als je wordt uitgenodigd voor een gesprek ;)

'Vacature' betekent 'openstaande functie'. Daar kun je dus eigenlijk (taalkundig strikt genomen) niet naar solliciteren. Het zou betekenen dat je solliciteert naar een lege plaats. Die wil je niet, je wilt die leegte juist opvullen. Succes met je sollicatie!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vacature betekent "openstaande functie" als je dan de tekst opnieuw leest begrijp je dat het de openstaande functie VAN onderwijsassistent moet zijn.

Verder zou ik niet schrijven "reageer ik met enthousiasme" maar "reageer ik enthousiast" of beter nog reageer niet enthousiast maar reageer geïnteresseerd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Computoon
10 jaar geleden
Als je niet geïnteresseerd zou zijn, zou je helemaal niet reageren :-)
Je reageert op de functie 'van' onderwijsassistent.
Indien je het woord 'als' zou gebruiken, dan geef je aan dat je in de hoedanigheid als onderwijsassistent naar de vacature soliciteert. Dit zou impliceren dat je een ondewijsassistent BENT.
Bijv. Ik ben , als meisje, erg romantisch.
Maar je solliciteert naar de functie van onderwijsassistent.
amc