Zijn de examenteksten (VMBO) gebaseerd op feiten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien kun je de vraag specifieker maken

Het beste antwoord

Over het algemeen wel. Indien het een verzonnen of gefingeerde tekst is, zal dat er meestal wel bij vermeld worden. Zou zo moeten zijn, maar deze week is gebleken dat bij het examen Havo, dat mijn zoon net gedaan heeft van Nederlands, de tekst gebaseerd was op een zogenaamd 'wetenschappelijk onderzoek' wat gedaan werd over vleeseters. Als je dan erachter komt dat dit onderzoek door Diederik Stapel was gedaan, weet je dat het over het algemeen niet waar is. Deze man is in feite een oplichter, is gebleken. heeft voor zijn onderzoeken het meeste uit zijn duim gezogen en gedaan alsof het wetenschappelijk onderzocht is.
Vleeseters waren volgens zijn onderzoek 'hufters' en dat kan natuurlijk niet.
De havisten kregen deze tekst voor hun neus en nergens was aangegeven dat het een
onderzoek betrof met gefingeerde gegevens, dus verzonnen.Iets wat ik zeer kwalijk vind! Er zullen dan ook wel vragen over gesteld worden en als mijn zoon al een klacht hierover heeft neergelegd bij de examen-klachten-commissie, zijn er vast ook meerdere kids die dit gedaan hebben.
Ik weet niet of alle teksten in het vmbo altijd op ware feiten gebaseerd zijn, maar is dit niet het geval dan zal het wel worden vermeld in het voorwoord of als n.b. onderaan de tekst.
amc
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die tekst was helemaal niet gebaseerd op dat onderzoek dat gebaseerd was om gefingeerde gegevens, maar op een essay dat Roos Vonk ooit voor de Volkskrant geschreven heeft. Vonk was ook betrokken bij dat onderzoek van Stapel, maar wist uiteraard niets van de verzonnen aard van Stapels data. Het CDA was dus zo boos over het gegeven dat er gebruik is gemaakt van een tekst door Vonk, omdat ze met Stapel gewerkt heeft aan dat nep-onderzoek. Onzinredenatie van het CDA. Ik neem aan dat zij dachten dat het om een tekst ging die gebaseerd was op dat vleeshufters-onderzoek Deze essay is in werkelijkheid een jaar voordat het betreffende nep-onderzoek geschreven is. Verder maakte vragen deel uit van het examen, die gingen over het oordeel van het betoog en de betrekbaarheid van feiten. Kortom, het CDA heeft zèlf van alles aan feiten aangenomen. Vonk heeft zelf overigens ook gereageerd met soort van kamervragen: http://www.twitlonger.com/show/n_1rkb6tf Overigens zeg je dat het vleeshufters-idee onzin is, maar dat moet natuurlijk maar blijken. De data van Stapel was nep, maar we weten niet hoe de data eruit zou zien wanneer je het oprecht genereert. Verder kun je je afvragen waar het in deze om ging bij het CDA. De oprechte zorgen dat er een neptekst werd voorgelegd? Of het belang van de veehouders onder de achterban waar het CDA veel te verdedigen heeft?
amc
10 jaar geleden
Oké, bedankt voor de aanvulling. Voor mij en vele anderen, staat echter vast dat iemand die wel vlees eet, nooit een hufter kan zijn, in de zin van de woordbetekenis. Dit zou betekenen dat deze mensen allemaal a-sociaal zijn. Zich niet houden aan de geldende regels en omgangsvormen. Om dit te beweren is totale onzin en dit zal geen enkel onderzoek ooit uit kúnnen wijzen! Hoe oprecht gegenereerd dan ook. Daarover ben ik het dan ook niet eens met jouw aanvulling.
Over het CDA standpunt zijn we het beiden wel eens! Die pakken momenteel alles aan om ergens tegen te zijn (^0^).
Misschien winnen ze zo toch weer wat zieltjes, is hun hoop.

Andere antwoorden (1)

Het lijkt me logisch dat examens op feiten gebaseerd worden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
amc
10 jaar geleden
Dat zou je wel denken, is echter niet zo. Mijn zoon deed deze week examen HAVO en de tekst voor Nederlands was er een gebaseerd op een "wetenschappelijk onderzoek van Diederik Stapel"!
Hierin werd gerefereerd aan ;" vleeseters zijn hufters". Nergens werd vermeld dat dit een gefingeerd artikel was, hetgeen mijns inziens zeer kwalijk is! Van Diederik Stapel is namelijk ontdekt dat het in feite een oplichter is.