Hoe heet een uitvinding die zowiezo uitgevonden wordt?

Het zijn van die uitvindingen, die als de een het niet had uitgevonden dat iemand anders het wel had gedaan. Zoals het vuur, het wiel, electriciteit, dat soort dingen. Er is daar een speciale naam voor en ik heb het ooit ergens gelezen maar ik weet niet meer hoe het heet.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
Antoni
11 jaar geleden
Sommige (of misschien wel alle) "uitvindingen" die je noemt, zijn ontdekkingen. Het gaat dan om dingen, die al bestonden voordat de mens ze ontdekte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind het wiel geen ontdekking, dat was er ook niet voor de mens het ontdekte
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind het wiel juist wel een ontdekking omdat het er voordien niet was. Vuur daarentegen bestond al lang voor er mensen waren, dus geen ontdekking.

Antwoorden (1)

Dat is een serendipiteit.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Serendipiteit heeft betrekking op het (uit)vinden van iets waar je niet naar op zoek was.
Amadea
11 jaar geleden
Serendipiteit staat eigenlijk voor de bijzondere gave om nuttige combinaties te maken van observaties die op zich weinigzeggend zijn.