Ja, deze zin klopt, maar mooi is anders. Er zullen maar weinig mensen zijn die deze zin zo zullen opschrijven en velen zullen de zin niet (meteen) begrijpen.

Je zou achter "wij" het woord "zijn" kunnen vermelden. Zo kan je bij vergelijkbare zinnen controleren of de zin klopt.

Dan krijg je dus een zin als:

"Als je zoals wij zijn, bent, dan gelden deze regels ook voor jou."

Ik raad je echter aan een andere woordvolgorde te gebruiken. Een mooiere zin is dan:

"Als je bent zoals wij, dan gelden deze regels ook voor jou." of "Als je bent zoals wij zijn, dan gelden deze regels ook voor jou."
Antoni
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wij zijn en jij bent. Omdat de werkwoordsvormen niet hetzelfde zijn klopt jouw zin niet. Het is: "Als je bent zoals wij zijn..."
Amadea
11 jaar geleden
Deze zin klopt grammaticaal niet. Zoals bij alle werkwoorden is het natuurlijk de bedoeling dat je ze vervoegt.
Het werkwoord zijn vervoeg je als volgt:
ik ben
jij bent
hij is
wij zijn
jullie zijn
zij zijn

De zin : " Als je zoals wij bent... " klopt dus grammaticaal gezien niet.
Ook de zinsbouw klopt niet helemaal. Het werkwoord "zijn" staat niet op de juiste plaats.

De zin zou moeten zijn : " Als je bent zoals wij " --> JIJ bent -zoals- WIJ zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Ik ben het niet met je eens. Je past de regels wel erg strikt toe! Je mag best zeggen: "Als je bent zoals wij, dan...", waarbij je "zijn" dus hebt weggelaten; je kan ook "zijn" wel in de zin vermelden en zeggen: "Als je bent zoals wij zijn, dan...". Je mag ook de zin anders zeggen door een andere woordvolgorde te gebruiken: "Als je zoals wij bent, dan...", maar dan is de kans groot, dat de zin niet (meteen) door iedereen wordt begrepen. Ik zou niemand aanraden de zin zo te gebruiken, om misverstanden te voorkomen. En mooi klinkt het ook niet. Het beste is dus te zeggen: "Als je bent zoals wij, dan..." of "Als je bent zoals wij zijn, dan...".