Hoe spreek je de Engelse "r" uit ?

Ik spreek al een aardig mondje Engels,maar nu vroeg ik me dus af hoe je de letter "r" uitspreekt in het Engels. Ik kan dit helemaal niet (ik heb veel geoefend). Dus ik vroeg me af of jullie raad weten?
Ik las op een site dat je de "r" uitspreekt als de "r" in "meer",maar ik ben Belgisch en hier spreken we de "r" anders uit dan in Nederland.
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
5.1K

Antwoorden (2)

Er zijn verschillende Engelse 'r'en'. De Britse klinkt anders dan de Amerikaanse.
In mijn oren klinkt de Engelse 'r' een beetje zoals in het Westen van Nederland de 'r' van het woord 'maar', 'meer' of 'peer'. Geen tongpunt-r ('ratelaar') maar een soort [j]klank, kijk maar veel naar de Nederlandse televisie:-) Overdreven uitgesproken: als het Engelse woord 'air'.

Keurig Brits Engels wordt gesproken door het personage Mrs. Bucket in de serie 'Keeping up appearances' (hier bekend onder de naam 'Schone Schijn').

Op http://www.wikihow.com/Pronounce-%22R%22-in-English trof ik de cursus aan:

"The pronunciation of the letter "R" in English is often very difficult to speakers of foreign languages in which the letter is "rolled."
Start with the "sh" sound that you start with at the beginning of saying "shoe"
Separate your teeth a bit, until it begins to sound more like a vowel.
Pull back the edges of your mouth a bit.
In American dialects, the front of the tongue is raised slightly."

(Snelle vertaling: de uitspraak van de 'R' in het Engels is vaak erg moeilijk voor sprekers van vreemde talen waarin de letter 'gerold' wordt. Begin met het 'sh'-geluid waarmee je begint als je 'shoe' zegt. Tanden een beetje scheiden, totdast het meer begint te klinken als een medeklinker. De hoeken van je mond een beetje terugtrekken. In Amerikaanse dialecten wordt de voorzijde van de tong licht omhooggetrokken.)

Toegevoegd na 9 minuten:
Waar 'medeklinker' staat, moet het 'klinker' zijn.

Toegevoegd na 18 minuten:
Wikipedia beschrijft 'm aldus:

Gekrulde r, retroflexe approximant [ɻ] De tong gaat iets naar achter en de punt krult iets naar boven richting het gehemelte nabij de tandkas, maar de lucht kan er nog zonder veel problemen langs. Het duidelijkste voorbeeld is de Engelse r. Deze r komt bij moedertaalsprekers van het Nederlands niet voor.
Computoon
11 jaar geleden
De letter "r" (ar) is in het Engels zachter van klank dan in het Nederlands. Hij wordt in het Engels meestal niet rollend uitgesproken en klinkt mee zoals bij ons op het eind van een woord. We zeggen de 'r' in bijv. 'meneer' zachter zonder te rollen zoals we de 'r' wel in bijv. 'rond' of 'mevrouw' uitspreken.
In het Engels klinkt de 'r' eerder als 'ah' dan als 'ar' zoals in Amerikaans- Engels het geval is.

Toegevoegd na 3 minuten:
http://www.forvo.com/languages/en/

op deze site kan je horen hoe hij uitgesproken wordt. Klik op de blauwe pijtjes voor het woord dat staat aangegeven en waar je een 'r' in ziet staan. Of schrijf zelf een woord op waarvan je de uitspraak wilt weten.
amc